Neljä etua tehokkaasta logistiikkavirrasta

Neljä etua tehokkaasta logistiikkavirrasta

Toimiva varasto on kullan arvoinen, ja se kasvattaa kilpailukykyä niin lyhyellä kuin pitkällä tähtäimellä. Toimivassa varastossa on ratkaisuja, jotka nostavat tehokkuutta ja vähentävät kustannuksia - ja jotka ilostuttavat sekä asiakkaita että työntekijöitä.

Käytä aikaa fiksummin 

Aikaa ei oikein voi säästää, mutta työaikaa varastolla voi käyttää tehokkaammin. Minimoi aikavarkaat, jotka tulevat turhan pitkistä kuljetuksista, hankalista keräilyrutiineista ja jonoista pakkauspöydille. 

Ole tarkka siinä, miten korkean varaston kiertonopeuden omaavat tuotteet sijoitetaan varastossa. Työntekijät tarvitsevat lisäksi tarpeen mukaiset työvälineet, jotta työnteko - tuotteiden kuljetukset ja keräilyt - olisi tuottavaa ja ergonomista.

Kun nämä palikat ovat kohdillaan, edellytykset parhaimpaan mahdolliseen työtulokseen ovat kunnossa. Asiakkaat, työnjohtajat ja työntekijät ovat tyytyväisiä.

Terveet ja motivoituneet työntekijät

Terveet ja motivoituneet työntekijät ovat tehokkaan varaston edellytys. Alusta alkaen on tärkeää investoida oikeisiin asioihin, jotta positiiviset vaikutukset kumuloituisivat pitkällä aikavälillä.

Vähemmän mietityt materiaalivirrat johtavat usein ajanpuutteeseen ja työntekijöiden stressiin. Silloin tuotteiden ja tilausten käsittelyyn tulee virheitä, mikä vaikuttaa asiakastyytyväisyyteen negatiivisesti. Tämä voi johtaa myös sairauspoissaoloihin ja irtisanomisiin, jolloin vuokratyöntekijöitä ja uutta henkilökuntaa pitää palkata ja opettaa - mikä on aikaa vievää ja kallista.

Hyvään työympäristöön kannattaa investoida niin, että viihtyvyys, työergonomia, turvallisuus ja tehokkaat rutiinit priorisoidaan. Silloin positiiviset vaikutukset, kuten korkea asiakastyytyväisyys, seuraavat perässä.

Kiinteistökulut voidaan pitää matalina 

Varaston optimointi on fiksu tapa maksimoida lastauskapasiteettia tietyllä alueella. Kun varasto- ja lavahyllyt räätälöidään tavaran ominaisuuksien ja tilojen mittojen mukaan, tarve lisärakennuksille tai mahdolliselle muutolle - ja siihen liittyville kustannuksille - voidaan ainakin lähitulevaisuudessa välttää. 

Mikä sitten on hyvä kapasiteetti tietylle varastolle? Varastonhallinnassa ei kannata keskittyä myyntihuippuihin kuten Black Weekiin tai joulumyyntiin. Tällöin on riski, että kaikkina muina aikoina kallista kapasiteettia on liikaa.

Paras tapa on optimoida varastokapasiteetti normaalia varaston kiertonopeutta ja materiaalivirtaa ajatellen, ja tarvittaessa hankkia lisää varastotilaa yhteistyökumppanilta myyntihuippuja varten.

On kuitenkin raja sille, kuinka paljon ulkoista apua on järkevä käyttää. Kun kustannukset nousevat liikaa, laajennus voi olla paikallaan. Silloin mietitään investoinnin kannattavuutta pitemmällä tähtäimellä.

Asiakkaat palaavat mielellään takaisin

Miksi varaston toimintaan kannattaa panostaa? Varaston suorituskyky vaikuttaa suuresti asiakaskokemukseen. Varasto on tärkeä osa toimitusketjua, johon kuuluu myös valikoima, tuotteiden saatavuus, markkinointi ja myynti. Kun kaikki osat tekevät yhteistyötä ja sulautuvat saumattomasti yhteen, edellytykset hyvälle ja pysyvälle asiakassuhteelle ovat olemassa.  
 
Varaston työntekijöiden on helppo tehdä hyvää työtä, kun varastossa on tarpeen mukainen pohjaratkaisu, toimiva kapasiteetti sekä ergonomiset ja tehokkaat työvälineet. Tavarat ovat siellä missä kuuluvat, ne on helppo kerätä, pakata ja lähettää nopeasti. Näin asiakkaatkin ovat tyytyväisiä ja ostavat mielellään tarvitsemansa tuotteet uudestaan yritykseltäsi.