Ergonominen työskentely teollisuudessa

Jos istut liian monta tuntia päivässä, riski muun muassa ylipainoon, diabetekseen ja korkeaan verenpaineeseen kasvaa. Kun liikut enemmän, hapensaanti kehossa paranee ja aineenvaihdunta vilkastuu. Fyysinen aktiivisuus tekee iloisemmaksi, ja saat samalla enemmän energiaa työntekoon.

Istutko alas aina kun voit?

Kun olet istunut hetken paikoillasi, tunnet kuinka lihakset jäykistyvät. Tämä johtuu siitä, että lihakset jännittyvät. Hyvä ratkaisu jäykistymiseen on tehdä töitä välillä seisten, mutta jos seisot paikoillasi liian kauan, sekin rasittaa kehoa.

Paras on, jos pystyt vaihtelemaan työasentoa tarpeeksi usein. Pienet muutokset riittävät, kuten esimerkiksi veden juominen työtehtävien välillä ja säännöllisten taukojen pitäminen. Hapen virtaus lihaksiin ja aivoihin vilkastuu. Pienikin liike auttaa siten energiatason ylläpitämisessä.

Vaihtele työasentoa terveyden vuoksi

On monia etuja työasennon vaihtamisessa istumisesta seisomiseen. Seisominen parantaa verenkiertoa ja hapensaantia sekä laskee veren rasvapitoisuutta. Kun seisot, poltat lisäksi enemmän kaloreita. Näin olet pirteämpi työpäivän aikana.

Pieni askel oikeaan suuntaan on hankkia säädettävät teollisuuspöytä ja työpistematto. Kaikki fyysinen aktiviteetti on hyväksi, ja näiden tuotteiden avulla voit helposti ottaa ensimmäisen askeleen kohti parempaa työpäivää.

Työ, jossa tehdään raskaita nostoja

Fyysisesti rasittava työ, johon sisältyy monia raskaita nostoja, vaatii muita keinoja hyvään oloon kuin istumatyö. Hyvä neuvo on esimerkiksi lämmitellä ennen työvuoroa. Lämmittely ja venyttely voi kuulostaa turhalta, mutta ennaltaehkäisee selkäkipuja ja -vammoja. Kun nostetaan painavaa kuormaa ja samalla kierretään sivulle kuten usein on tapana esimerkiksi laatikoita nostettaessa, tarvitaan hyvää liikkuvuutta rintakehässä, lantiossa ja hartioissa.

Rasitusvammojen ennaltaehkäisynä toimii lantion, selän ja hartioiden harjoittelu. Sovita liikunta ja lihaskuntoharjoitukset aina omaan kehoon. Testaa eri harjoituksia ja katso minkälainen liikunta sopii siihen työhösi, mikä sinulla on.

Liikunta on lääkettä keholle

Paikoillaan istuminen nostaa tutkimusten mukaan ennenaikaisen kuoleman riskiä merkittävästi. Ulf Ekelund, Norjan Idrottshögskolan professori ja yksi maailman korkeasti arvostetuista fyysisen aktiviteetin asiantuntijoista, uskoo, että 30 minuutin liikunta päivässä ehkäisee lisääntynyttä kuolleisuusriskiä. Tunnin liikunta poistaa hänen mukansa riskin kokonaan. Hän lisää, ettei sillä sinänsä ole väliä kuinka kauan liikkuu, koska jo lyhytaikaisella harjoittelulla on suuri vaikutus terveyteen verrattuna siihen, ettei liiku ollenkaan.

Liikunta nostaa serotoniinin, noradrenaliinin ja dopamiinin pitoisuutta veressä. Nämä ovat luonnollisia välittäjäaineita, ja ehkäisevät esimerkiksi stressiä ja masennusta. Lisäksi niin muistille kuin aivoille on hyvä liikkua. Liikunta onkin siksi kehon paras lääke.

Lue lisää ergonomisesta työpisteestä teollisuudessa. 

Uutiset ensimmäisten joukossa

Haluaisitko saada tietoa tuoteuutuuksista ja ajankohtaisista tarjouksista sekä vinkkejä työympäristön parantamiseen? Tilaa uutiskirjeemme ja saat ajankohtaiset uutiset suoraan sähköpostiin.
*Klikkaamalla "Tilaa uutiskirje" vahvistan, että olen tutustunut tietosuojakäytäntöön ja suostun henkilötietojeni käsittelyyn.