Vinkkejä älykkääseen toimistosäilytykseen

Vinkkejä älykkääseen toimistosäilytykseen

Älykkäät säilytysratkaisut tehostavat yrityksen toimintaa ja lisäävät viihtyisyyttä niin toimitiloissa kuin kotitoimistolla. Toimivat säilytystilat helpottavat järjestyksen ylläpitämistä. Työtasojen epäjärjestystä pystytään välttämään esimerkiksi kirjelokeroiden, lehtitelineiden ja asiakirjakansioiden avulla. Tästä artikkelista löydät vinkkejä toimiston säilytysratkaisuihin – pistä kuntoon yhteensotkeutuneet johdot ja sekavat työpisteet.
paperien säilytys

Valitse oikeat säilytyskalusteet toimistoon

Erilaiset toimistohyllyt ovat hyvä valinta kansioiden ja kirjojen säilyttämiseen. Kirjahylly tarjoaa hyvän näkymän tavaroihin, ja siitä on helppo ottaa esille tarvitsemasi työvälineet. Kun valitset hyllyn, jossa on siirrettävät hyllytasot, voit räätälöidä säilytystilan omille tavaroille sopivaksi.

Toimistokaapit piilottavat arkaluontoiset paperit ja sellaiset tavarat, joita et tarvitse päivittäin. Valitse lukollinen toimistokaappi tai turvakaappi tietosuojamateriaalille arvoesineille.

Laatikostot on tarkoitettu paperien ja pientavaran säilyttämiseen. Sijoita laatikosto työpöydän alapuolelle, niin säästät tilaa. Jos valitset korkeamman mallin, joka on linjassa työpöydän kanssa, saat samalla lisää työtasoa työpisteellesi. Pyörällistä laatikostoa voidaan tarvittaessa siirtää helposti.

Apteekkarin lipasto on klassikko. Se on hieno ja käytännöllinen säilytyskaluste toimistoympäristöön. Koska lipastossa on runsaasti laatikoita, tavarat on helppo lajitella omiin lokeroihinsa. Etiketinpidikkeet mahdollistavat laatikoiden merkitsemisen.

Käytä käytännöllisiä säilytysratkaisuja 

Säilytysratkaisua suunniteltaessa kannattaa miettiä, missä kukin tavara säilytetään ja miten tavarat järjestetään. Päivittäin tarvittavien työvälineiden on hyvä olla helpoimmin saatavilla työtehokkuuden kannalta. Ryhmittele yhteen kuuluvat asiat ja säilytä niitä yhdessä. Näin löydät etsimäsi nopeimmin ja tiedät, mitä tavaroita sinulla on. Käytännölliset säilytysratkaisut pitävät työpisteen siistinä.

Lomakelokerikot sopivat moniin säilytystarpeisiin. Lajittele lokeroihin esimerkiksi posti, tulosteet tai työhön liittyvät asiakirjat.

Säilytyslaatikot sopivat tavaroille, joita käytetään harvemmin. Kun valitaan samanväriset ja -malliset laatikot koko toimistoon, yleisilme on siisti. Laatikot voidaan sijoittaa hyllylle ja sisältö merkitä laatikkoon.

Lehtikotelot pitävät lehdet, esitteet ja paperit järjestyksessä. Kun paperit laitetaan lehtikoteloon, toimisto näyttää siistimmältä verrattuna siihen, että ne lojuisivat työpöydillä ja muilla tasoilla.

Tarrakirjoitin on kätevä apuväline etikettien tekemiseen. Merkitse laatikot, kansiot ja säilytyslokerot, jotta kaikki tietävät mitä niissä säilytetään.

Riippukansiokaappi sopii toimistoon, jossa käsitellään runsaasti erilaisia paperisia asiakirjoja. Riippukansiot auttavat oikean asiakirjan löytämisessä. Riippukansiovaunu helpottaa sen sijaan asiakirjojen siirtämistä työpisteelle tarvittaessa. Arkaluontoisille asiakirjoille kannattaa valita lukollinen kaappi tai riippukansiovaunu. Valikoimastamme löytyy lisäksi paloturvallisia asiakirjakaappeja.
lisätarvikkeet työpisteeseen

Pidä työpöytä siistinä 

Kiskollinen pöytäsermi auttaa pitämään työpöydän järjestyksessä. Kiskoon voidaan liittää tarvittavat lisätarvikkeet, kuten valaisimet, koukut ja hyllytasot. Kun kiskoon liitetään näytön varsi, vapautat tilaa työtasolta.

Piilota johdot erilaisilla johtojen säilytykseen suunnitelluilla lisätarvikkeilla, kuten pöydän alle asennettavilla kaapelikouruilla, johtopidikkeillä, kaapelinsuojaputkilla ja johtokoreilla. Johtopidikkeet estävät laturi- ja kuulokejohtojen sotkeutumisen. Niissä on tarrat, joten voit kiinnittää ne sinne, missä niitä tarvitaan.

Pöytälevyn alle asennettu pöytälaatikko on tilaa säästävä ja älykäs säilytysratkaisu tavaroille, joita käytät usein.   

Lomakelokerikot ovat hyvä valinta tulevien ja lähtevien kirjeiden ja asiakirjojen lajittelemiseen ja säilyttämiseen.

Toimistotarviketeline, jossa on useampi lokero, on kätevä kynien, pyyhekumien ja muiden toimistotarvikkeiden säilyttämiseen.

Näin järjestät työpisteen. Lue vinkkimme!

mappikaappi

Tavaroiden järjestys tavaksi

Yhdessä on helpompi välttää sotkuinen toimisto. Jos toimistolla työskentelee useampi henkilö, siivousrutiinit kannattaa laatia yhdessä. Näin kaikki tietävät vastuunsa ja mitä tehdä. Sopikaa, missä ja miten yhteisiä tavaroita säilytetään. Näin säästetään aikaa ja vaivaa, kun kenenkään ei tarvitse etsiä tavaroita turhaan. Samalla kannattaa käydä läpi, miten jätteet lajitellaan toimistolla.

Varaa vuosittain vähintään yksi päivä aikaa käydä läpi tavarat, jotka eivät enää ole tarpeellisia tai ovat vanhentuneita. Ajankulun myötä säilytystarpeet voivat muuttua eri tekijöiden vaikutuksesta, jolloin on tärkeää päivittää tai uudelleenjärjestellä säilytysratkaisut tehokkaammiksi. Tehkää yhteistyötä ja vaihtakaa parhaat säilytysvinkkinne keskenänne.

Ota tavaksi laittaa aina takaisin käyttämäsi tavarat, kun olet lopettanut. Tavaroilla on taipumus kasaantua tai niitä on mahdotonta löytää, kun ne ovat väärässä paikassa. Hyvät tavat ovat tärkeä osa järjestäytynyttä toimistoa.   

Pidä oma työpisteesi järjestyksessä. Sotkuinen työpöytä ei välttämättä anna hyvää ensivaikutelmaa vieraille tai asiakkaille.


Mikä toimistohylly on sopiva yritykseesi?

Mitä tarvitset toimistollesi?

FAQ

Hyvä säilytys ja selkeät merkinnät helpottavat toimiston perustamista pieneen tilaan. Korkeaan hyllyyn mahtuu paljon. Säilytä vähiten käytetyt tavarat ylhäällä.  
Toimistotarviketeline pitää työpöydän pinnan puhtaana kynistä ja pienistä esineistä. Kirjeet ja paperit tarvitsevat myös säilytysratkaisun. Piilota kaapelit johtokorilla pöydän alle.
Suunnittele hyvät ja selkeät säilytystilat. Päivittäinen työskentely helpottuu, kun asiakirjat ja materiaalit ovat helposti kaikkien työntekijöiden löydettävissä.
Avohyllyillä tavarat ovat helposti näkyvillä ja saatavilla. Kaappien etu on, että toimisto näyttää vähemmän sekavalta, jos säilytettävää tavaraa on paljon.