5S-menetelmä: Paranna työtehoa järjestelmällisyydellä

5S-menetelmä: Paranna työtehoa järjestelmällisyydellä

Turvallisempi, nopeampi ja kustannustehokkaampi tuotanto – onko se mahdollista? Toisen maailmansodan jälkeisenä aikana japanilainen Taiichi Ohno kehitti Toyotalle strategian, jolla oli merkittävä vaikutus koko teollisuuteen. Tänään voimme soveltaa tätä strategiaa kaikkeen suurista organisaatioista paikalliseen tuotantoon – jopa työpöydän sotkuihin. Tässä opit ymmärtämään ja onnistumaan 5S-menetelmän avulla, joka on yksi keskeisistä työkaluista arvon virtaamisen varmistamisessa! 

Varmista, että sinulla on vain se, mitä tarvitset tämän päivän työhön, ei eilisen.
Joakim Bjurström, Lean Ability AB

1. Tee inventaario ja arvioi, milloin kutakin esinettä on viimeksi käytetty, mihin sitä käytetään ja kuinka usein. Päätä, säilytetäänkö se. Poista tarpeettomat esineet, kierrätä tai siirrä pois. Vähemmän tavaroita tarkoittaa vähemmän sekasotkua.

2. Aseta helposti saataville tarvittavat esineet ja merkitse niiden paikat. Ne tavarat, joita käytät eniten, tulisi sijoittaa lähimmäksi. Hyvin järjestetty järjestelmä vähentää odotusaikoja ja turhaa liikkumista. Muista, että myös tiedon, kuten tilausohjeiden ja piirustusten, tulee olla helposti saatavilla oikeassa paikassa.

3. Siivoa säännöllisesti ja huolla samalla koneet ja laitteet. Dokumentoi työpaikan siisteys ottamalla esimerkiksi valokuvia. 

FAQ

5S-menetelmä auttaa vähentämään turhia toimintoja, luomaan puhtaamman ja turvallisemman työympäristön, parantamaan järjestystä sekä vähentämään stressiä ja sekaannusta. Se voi myös parantaa yrityksen tarjoamien tuotteiden tai palveluiden laatua.

Onnistuminen 5S-menetelmässä vaatii kurinalaisuutta ja kaikkien vaiheiden noudattamista. Tärkeää on hyvä viestintä, selkeä johtaminen ja kaikkien osapuolten ymmärrys menetelmästä. Säännölliset rutiinit ovat avain tuloksien saavuttamiseen.

5S-menetelmä kehitettiin Toyotalla 1900-luvulla osana yrityksen Lean-tuotantostrategiaa. Sen tarkka alkuperä ei kuitenkaan ole tiedossa.

Lean-tuotannon mukaisesti on seitsemän yleistä tehottomuutta, jotka hidastavat työprosesseja ja aiheuttavat resurssien tuhlausta. Näitä ovat: 

  1. Ylituotanto – Tuotetaan enemmän kuin tarvitaan, mikä johtaa varastointiongelmiin.
  2. Odottaminen – Aika, joka kuluu työntekijöiden, materiaalien tai koneiden odotteluun.
  3. Turhat siirrot – Materiaalien tai työkalujen tarpeeton kuljettaminen paikasta toiseen.
  4. Turhat liikkeet – Työntekijöiden liikkuminen tai toimet, jotka eivät tuota lisäarvoa.
  5. Yliprosessointi – Tehdään enemmän työtä kuin lopputuloksen kannalta on tarpeellista.
  6. Liialliset varastot – Raaka-aineiden, osien tai valmiiden tuotteiden varastointi yli tarpeen.
  7. Virheelliset tuotteet – Laadun puutteet tai virheet, jotka vaativat korjauksia tai uusintatyötä. 

 

Apua kalustamiseen suunnittelutiimiltamme

Kaipaatko apua toimiston kalustamisessa? Projektipalvelun ammittilaisemme auttavat sisustamaan inspiroivan ja toimivan työpaikan, jossa huomioidaan myös terveyttä edistävät asiat. Projektipalvelumme auttaa tarvittaessa koko kalustusprojektissa suunnittelusta asennukseen – veloituksetta.
Organisaatio
ViestikenttäLiitteet
Painamalla "Lähetä" vahvistan, että olen lukenut tietosuojakäytännön.

Uutiset ensimmäisten joukossa

Haluaisitko saada tietoa tuoteuutuuksista ja ajankohtaisista tarjouksista sekä vinkkejä työympäristön parantamiseen? Tilaa uutiskirjeemme ja saat ajankohtaiset uutiset suoraan sähköpostiin.
Ole hyvä ja odota...
*Klikkaamalla "Tilaa uutiskirje" vahvistan, että olen tutustunut tietosuojakäytäntöön ja suostun henkilötietojeni käsittelyyn.