Verkkokauppa kasvaa – onko varasto valmis?

Verkkokauppa kasvaa - onko varasto valmis?

Kun verkkokauppa kasvaa, kivijalkaliikkeiden merkitys vähenee samalla kun loppuasiakkaiden merkitys toimitusketjussa kasvaa. Tämä vaikuttaa luonnollisesti varastotyöhön. Mitä asioita kannattaa miettiä, kun varaston toiminta mukautetaan sähköiseen kaupankäyntiin?

On aika miettiä varaston toimintoja uudestaan 

Aikaisemmin lava, jossa oli tietty määrä tuotteita, lastattiin kerran viikossa ja lähetettiin myymälään. Työ oli näin tehty. Nykyään loppuasiakkaat tilaavat samat tavarat suoraan varastosta, mikä tarkoittaa, että ne kerätään ja pakataan yksi tai muutama kerrallaan sekä lähetetään eri osoitteisiin joka päivä. Tämä on luonnollisesti johtanut varaston työmäärän kasvuun.
 
Vaikka perinteisessä ostamisessa ja sähköisessä kaupankäynnissä on eroja, monet yritykset käyttävät edelleen samaa varastoratkaisua. Näin ollen ei ole ihmeellistä, jolleivät varastotilat tunnu riittävän ja varastotyössä ilmenee pullonkauloja. 

Onneksi uusiin olosuhteisiin on mahdollista sopeutua suhteellisen nopeasti, kun investoidaan kohdennetusti organisaatioon, kalustukseen ja henkilöstöön.

Onko varasto järjestetty tarpeen mukaisesti?

Koska erilaiset tuotteet vaativat erilaista varastotilaa ja eri työvälineitä niiden käsittelyssä, on hyvä jakaa varasto keräilyalueeseen ja tavaranvastaanottoalueeseen, jossa käsitellään lavoja. Näin työntekijät, jotka tekevät työtä eri asioiden parissa, eivät häiritse toisiaan. Tavaroiden sijoittelu on näin loogisempi, mikä helpottaa ja nopeuttaa manuaalista keräilytyötä.
 
Yksittäisten tuotteiden keräily tiettyä tilausta varten on lisääntynyt varaston toiminnoista eniten sähköisen kaupankäynnin kasvaessa. Jos yksittäiset tuotteet ovat erittäin suosittuja, niiden käsittely voidaan tarvittaessa ulkoistaa toiselle varastolle. Näin omat resurssit voidaan keskittää muuhun. Kolmannen osapuolen logistiikkaa voidaan käyttää myös koko liiketoiminnan apua esimerkiksi myyntihuippujen aikana.

Miten lisätä varaston tehokkuutta - Lue lisää!

Onko henkilökunnalla tarpeen mukaiset työvälineet? 

Kun käsin tehtävät työt lisääntyvät, kasvaa tarpeen mukaisten työvälineiden tarve. Käytä pumppukärryjä ja haarukkavaunuja, nostopöytiä, rullakkoja ja vaunuja kuljetuksissa. Suosittelemme myös tikkailla varustettuja keräilyvaunuja, jotka helpottavat keräilyä ja myös pääsyä korkeammalla oleviin tavaroihin.

Tarpeen mukaisesti varustettu pakkauspöytä tehostaa pakkaustyötä, koska kaikki pakkausmateriaalit ovat helposti - ja ergonomisesti - käden ulottuvilla. Vaunujen ja pöytien määrä kannattaa mitoittaa niin, ettei henkilökunnan tarvitse jonottaa niihin.
 
Varaston säilytysjärjestelmät kannattaa mukauttaa tuotevalikoimaan. Selkeästi merkityt hyllyt sopivalla työskentelykorkeudella, pienet lokerot pienille tuotteille sekä kemikaalikaapit, jos käsittelet vaarallisia aineita, edistävät työtehokkuutta sekä varmistavat turvallisen työympäristön.

Muista myös riittävät lajittelupisteet. Kun niitä on tarpeen mukaisissa paikoissa, käytetyt materiaalit ja jätteet voidaan kierrättää nopeasti ilman turhia pysähdyksiä käytävillä tai pitkiä kuljetusetäisyyksiä.

Näin valitset sopivan hyllyn varastoosi

Onko varastossa tarpeen mukainen henkilöstö? 

Mihin aikaan tehdään eniten verkko-ostoksia? Vastaus: monissa tapauksissa iltaisin ja viikonloppuisin. Näin ollen verkkokaupan varaston henkilökunta on aamuisin kiireinen, ja maanantai on viikon kiireisin päivä. Singles Dayn, Black Weekin ja jouluostosten aikana myynti asettaa usein myös erilaiset vaatimukset varastolle kuin normaali toiminta. Miten varaston toiminnassa otetaan huomioon äärimmäiset työmäärän vaihtelut?  
 
Henkilöstömäärä kannattaa suunnitella tarkasti sekä ruuhkahuippujen että normaalin kaupankäynnin aikana. Vaihtoehtoja on vähän, sillä palvelu on usein kaikkein tärkeintä verkkokaupassa.

Varaston on lunastettava lupaukset

Houkutus jatkaa varaston toimintaa entiseen tapaan on suuri: sehän on toiminut tähänkin asti. Koko toimitusketjun on kuitenkin toimittava asiakkaan tyytyväisyyden takaamiseksi parhaimmalla mahdollisella tavalla.

Vertaa tilannetta esimerkiksi ravintolakokemukseen. Ei auta, että vastaanotto ja tilaaminen ovat huippuluokkaa, jos joudut odottamaan ruoan saapumista monta tuntia. Silloin ei tee mieli palata ravintolaan uudestaan.

Sama pätee myös sähköisessä kaupankäynnissä: vaikka verkkosivusto olisi huippuluokkaa ja ostaminen sujuisi ongelmitta, myös toimituksen on vastattava odotuksia, jotta myynti kukoistaisi.