Negatiivisen palautteen vastaanottamisen ja antamisen taito

Negatiivisen palautteen vastaanottamisen ja antamisen taito

Negatiivisen palautteen antaminen on arkaluonteinen aihe, erityisesti työpaikalla. Harva haluaa tulla arvostelluksi, mutta kritiikki on mahdollisuus kehittyä. Olipa kyseessä esimies tai työntekijä, on tärkeää pystyä sekä antamaan että vastaanottamaan palautetta. Oikein tehtynä se voi parantaa yhteistyötä ja toisen henkilön työtilanteen ymmärtämistä. Rakentava palaute on arvokas väline myönteisten muutosten aikaansaamiseksi sekä henkilökohtaisella että organisaatiotasolla.
Palautteen antaminen työyhteisössä
palautteen antaminen ja vastaanottaminen työyhteisössä
palautteen antaminen työyhteisössä
palautteen antaminen

FAQ

Rakentava kritiikki antaa palautetta suorituksesta tai käyttäytymisestä, jotta henkilö voi kehittyä. Sitä vastoin arvosteleva kritiikki sisältää usein negatiivisia kommentteja suorituksesta, käyttäytymisestä tai mielipiteestä ilman, että annetaan ohjeita siitä, miten parantaa.
Arvostele käyttäytymistä, mutta älä henkilöä. Kerro havainnoistasi ja selitä, mitä voidaan parantaa. Anna palautetta säännöllisesti eikä vain silloin, kun ongelmia ilmenee. Tällä tavalla voit luoda jatkuvan parantamisen kulttuurin.
Rakentavassa kritiikissä keskitytään käyttäytymiseen tai suoritukseen, ei henkilöön. Sen tarkoituksena on auttaa henkilöä kehittämään itseään.
Rakentavassa palautteessa keskitytään käyttäytymiseen tai suoritukseen, ei henkilöön. Sen tarkoituksena on auttaa henkilöä parantamaan itseään, ja se edistää myönteistä työympäristöä, jossa työntekijät tuntevat itsensä rohkaistuneiksi ja motivoituneiksi kehittymään edelleen.
Rakentava kritiikki on palautteen tyyppi, joka antaa henkilölle mahdollisuuden kehittyä. Kerro havainnoistasi ja selitä, mitä voidaan parantaa. Anna palautetta säännöllisesti etkä vain silloin, kun ongelmia ilmenee. Silloin voit luoda jatkuvan parantamisen kulttuurin.   
Arvostele käyttäytymistä, mutta älä ihmisiä. Kerro havainnoistasi ja selitä, mitä voidaan parantaa. Anna palautetta säännöllisesti etkä vain silloin, kun ongelmia ilmenee. Tämä auttaa luomaan myönteisen työympäristön.   
Jos koet, että sinua kohdellaan huonosti työpaikalla, niin ilmoita siitä heti esihenkilöllesi. Työnantajalla on myös työympäristölain mukaisia velvoitteita. Työnantajan on muun muassa tarjottava nopeasti apua ja tukea, jos kiusaamista esiintyy.  
Palaute antaa vahvistuksen siitä, että tehty työ on tunnustettu, mikä voi olla myönteinen kokemus. Kun palaute on luonnollinen osa työtä, työntekijöiden välinen vuorovaikutus voi parantua ja toistensa näkökulmien ymmärtäminen lisääntyä.  
Ihmisillä, joiden on kaikkein vaikeinta hyväksyä kritiikkiä, on usein heikko itseluottamus. Vaikka kritiikki koskisi esimerkiksi työmenetelmiä, he saattavat ottaa sen itseensä kohdistuvana kritiikkinä, mikä saa heidät tuntemaan olonsa huonoksi.  
Valmistaudu ja kirjoita selkeät perustelut sille, mikä mielestäsi ei toimi. Ota esille vain asioita, jotka vaikuttavat omaan työtilanteeseesi. Varaa aika ja anna palaute kahden kesken.
Valmistaudu ja kirjoita selkeät perustelut sille, mikä mielestäsi ei toimi. Ota esille vain asioita, jotka vaikuttavat omaan työtilanteeseesi. Varaa aika ja anna palaute kahden kesken.

Uutiset ensimmäisten joukossa

Haluaisitko saada tietoa tuoteuutuuksista ja ajankohtaisista tarjouksista sekä vinkkejä työympäristön parantamiseen? Tilaa uutiskirjeemme ja saat ajankohtaiset uutiset suoraan sähköpostiin.
Ole hyvä ja odota...
*Klikkaamalla "Tilaa uutiskirje" vahvistan, että olen tutustunut tietosuojakäytäntöön ja suostun henkilötietojeni käsittelyyn.