Näin valitset ergonomisen työtuolin

On yksi työväline, jonka valinnassa ei kannata tehdä kompromisseja: työtuolin. Huono istuma-asento voi tunnetusti aiheuttaa monia eri ongelmia, ja siksi on tärkeää, että työtuoli auttaa istumaan oikein ja ergonomisesti. Tästä blogista löydät 5 asiaa, joita kannattaa miettiä hyvää ja ergonomista työtuolia valittaessa.

1. Kuinka monta tuntia istut työtuolissa päivittäin?

Tärkein asia ergonomista työtuolia valittaessa on miettiä, kuinka monta tuntia päivässä siinä istut. Suositeltu tuolin enin istuma-aika on suoraan verrannollinen työtuolin mukavuuteen. Mitä pitempi istuma-aika, sitä ergonomisempi työtuoli.

Jotta helpommin löytäisit sinulle sopivan ja hyvän työtuolin, työtuolivalikoimamme on jaettu suositellun istuma-ajan mukaan: 4, 8, 12 ja 24 tuntia. Valikoimastamme löydät siten yksinkertaisempia työtuolimalleja, jotka on tarkoitettu vähemmän istuville henkilöille, ja laadukkaampia vaihtoehtoja, jotka tarjoavat optimaalista istumamukavuutta myös pitempien työrupeamien ajan.


4 tuntia:
Hyvä valinta, jos on liikkuvassa työssä ja istuu vain lyhyitä hetkiä kerralla. Sopii myös, jos vaihtelee työasentoaan paljon esimerkiksi korkeussäädettävän pöydän äärellä.

8 tuntia: Ergonominen työtuoli, jolla istuu mukavasti suurimman osan työpäivästä. Hyvät säätömahdollisuudet.

12 tuntia: Laadukkaampi työtuoli, jolla saa optimaalisen istuma-mukavuuden monta tuntia peräkkäin. Hyvät säätömahdollisuudet
ja toiminnot.

24 tuntia: Työtuoli pitkäaikaiseen käyttöön. Sopii valvontahuoneisiin ja muihin ympäristöihin, joissa tuolin säätömahdollisuudet, istumamukavuus ja kestävyys ovat tärkeitä.


2. Ergonomiset toiminnot

Koska ergonominen työtuoli tukee kehoasi tarvittavalla tavalla, sitä pitää pystyä säätämään pituuden, painon ja vartalon muodon mukaan. Koska olemme kaikki erilaisia, optimaalinen istumamukavuus saavutetaan sillä, että työtuolissa on tarpeeksi säätömahdollisuuksia.



Säädettävä istuinkorkeus:
Säätö oman pituuden mukaan. Kun istuin on oikeassa korkeudessa, koko jalkapohja on lattiassa ja selkä selkänojassa kiinni.

Säädettävä selkänojan korkeus: Voit säätää selkänojan korkeutta niin, että se tukee lantion ja alaselän luonnollista kaarta.

Säädettävä istuimen syvyys:  Säätö oman pituuden mukaan. Kun jalkapohja on lattiassa, voit säätää tuolia niin, että saat nyrkin tuolin ja polvitaipeen väliin samalla kun selkänoja tukee selkää kokonaan. Näin verenkierto jaloissa säilyy hyvänä.

Säädettävä istuimen kulma: Jotta ryhtisi olisi mahdollisimman hyvä, voit säätää istuinta niin, että se kallistuu hiukan eteenpäin. Näin lantio on hieman korkeammalla kuin polvesi, kun jalkapohjat ovat lattiassa.


3. Valitse mekanismi liikkeen mukaan

On tärkeää, että tuolin istuin ja selkänoja seuraavat vartalosi liikkeitä. Kehosi vaihtaa nimittäin automaattisesti asentoa silloin tällöin.  Selkänojan ja istuimen suhde määräytyy tuolin mekanismin mukaisesti - tässäkin laatu on hyvä ottaa huomioon.


Jatkuva selkänojakontakti: Selkänoja seuraa ylävartalon liikkeitä, mutta istuin pysyy kiinteästi paikallaan. Toiminnon avulla tuoli tukee vartaloa sekä edesauttaa istumista ergonomisessa asennossa ja työasennon vaihtelua. 

Keinu: Tuolilla keinuttaessa selkänoja ja istuin pysyvät toisiinsa nähden jatkuvasti samassa kulmassa. Vastus on säädettävissä istujan painon mukaan.

Synkromekanismi:
Selkänoja ja istuin liikkuvat synkronisesti toisiinsa nähden (2:1). Kun selkänojan asento muuttuu 2 astetta, istuimen asento muuttuu 1 astetta. Toiminnon avulla tuolilla saa jatkuvasti hyvän istuma-asennon. Voit nojata taaksepäin ilman, että jalat nousevat lattiasta. Istuimen ja selkänojan voi lukita kiinteisiin asentoihin ja vastusta voi säätää oman painon mukaisesti.

Multisynkromekanismi: Selkänoja ja istuin liikkuvat synkronisesti toisiinsa nähden (2:1), mutta suhde voidaan myös katkaista istuimesta. Tällöin vartaloa on mahdollista venyttää tuolilla ja samalla jalkojen verenkierto paranee.


4. Muut valinnat ja lisätarvikkeet

Ergonomisten ja liikkumisen liittyvien toimintojen lisäksi työtuolimallin valintaan vaikuttavat tarvittavat lisätarvikkeet ja muut ominaisuudet, kuten verkkoselkänojan tarve. Käsinojat ja niskatuet löytyvät lisätarvikkeina yksinkertaisempiin työtuolimalleihimme, muuten nämä tulevat työtuolin mukana.



Korkea vai matala selkänoja:
Pääosin makuasia. Perussääntö on, että lyhyelle henkilölle sopii matala selkänoja ja pitkälle henkilölle korkea selkänoja.

Niskatuki: Hieno yksityiskohta, mutta myös kätevä toiminto. Käytetään usein pään tukena, mikä ei ole optimaalista. Tuen kuuluu olla niskan kohdalla niskan sekä hartioiden tukena. Säädä niin korkeutta kuin kulmaa parhaimman mahdollisen tuen saamiseksi.

Käsinojat: Vähentävät hartioiden rasitusta. Käsinojissa on hyvä olla myös syvyyssäätö, jotta saat tuolin lähelle pöytää. Käsivarren alaosat voivat levätä joko pöydän tai käsinojien päällä. Voidaan usein säätää myös korkeussuunnassa, vaakatasossa ja sivuttain.

Verkkoselkänoja: Hieno yksityiskohta, mutta myös kätevä toiminto, koska verkkoselkänoja päästää ilmaa läpi. Hyvä valinta, jos on usein liian lämmin.


5. Väri, muoto ja materiaali

Kun olet valinnut muutaman ergonomisen työtuolin, jotka täyttävät tarpeesi, on hauskemman osuuden vuoro: on aika valita työtuolin ulkoasu. Monia mallejamme saa useissa eri väreissä, joten voit sisustaa toimiston joko samoilla erivärisillä malleilla tai erilaisilla samanvärisillä malleilla oman maun ja kalustuksen mukaisesti.

Kangasverhoilu on ylivoimaisesti suosituin työtuolin materiaali, mutta valikoimastamme löytyy myös keinonahka- ja nahkaverhoiltuja malleja. Martindale on luku, joka kertoo kuinka kestävä kangas on. Mitä korkeampi Martindale-luku kankaalla on, sitä kestävämpi kangas. Työtuoleissa, joita käytetään vain muutaman tunnin päivässä, Martindale-luvun on hyvä olla vähintään 30 000. Kun tuolia käytetään suurimman osan päivästä, luvun on hyvä olla vähintään 50 000.

Katso yhteenveto hyvän työtuolin valitsemisesta

Pär Gustavsson, tuotekouluttajamme, kertoo videossa lyhyesti, miten valita hyvä työtuoli. Kuten yllä onkin kerrottu, hyvä toimistotuoli seuraa liikkeitäsi ja auttaa sinua istuman oikein, istuit sitten tunnin tai kahdeksan päivässä. Ota etenkin nämä asiat huomioon, kun valitset toimistotuolia.

 

Millainen työtuolimalli sopii sinulle?

Usein näyttöpäätetyöskentely tarkoittaa sitä, että työtuolissa tulee vietettyä useita tunteja istuen. Siksi onkin tärkeää, että tuoli jolla istut, myös sopii sinulle. Muotoilun tulisi sijoittua oikeille paikoille juuri sinun mitoillasi, tuolin on annettava tukea ja sen on oltava käytössä riittävän ergonominen. Lue oheiset esittelyt seuraavista AJ:n valikoimasta löytyvistä työtuoleista ja ehkä löydät uuden lempituolisi.
 
Kun istut vain lyhyitä jaksoja kerrallaan:

Työtuoli Dover – Mukava, korkeaselkäinen työtuoli lyhyisiin istumajaksoihin. Työtuolin selkänoja on säädettävissä ja seuraa lisäksi jatkuvasti ylävartalon liikkeitä pysyvän kosketuksen ylläpitämiseksi
 
Kun istut suuren osan päivästä:

Työtuoli Stirling – Stirling on ergonominen työtuoli, jossa on korkea selkänoja. Työtuolissa on synkromekanismi, jonka voi lukita neljään asentoon. Selkänojan ja niskatuen korkeutta voi säätää. Käsinojia voi säätää niin korkeus- kuin leveyssuunnassa. Verhoilun kestävyys 100 000 Md.

Työtuoli Watford – Selkeälinjainen työtuoli, jossa on hyvät ergonomiset ominaisuudet. Sopii pitkäaikaiseen käyttöön työpäivän ajaksi. Työtuolissa on multisynkromekanismi sekä säädettävät käsinojat ja niskatuki. Istuin ja selkänoja ovat korkeussäädettävät. Lisäksi istuimen syvyys on säädettävissä, joten optimaalinen istumamukavuus on taattu. Hyväksytty: EN 1021-1, EN 1021-2, EN 1335-2: 2009, EN 1335-1: 2000, EN 1335-3: 2009.

Jos istut monta tuntia yhtäjaksoisesti:

Valvomotuoli Liverpool – Liverpool on teknisesti edistynyt ja hyvin monella tapaa säädettävä työtuoli. Se on suunniteltu varta vasten hyvin pitkiin istumajaksoihin. Liverpool-tuoli on hyvä valinta sekä toimistoon että vaativaan ympäristöön kuten valvomoon. Tuoli tarjoaa parhaan istumamukavuuden yhtäjaksoisesti jopa 24 tuntia. Tuolissa on useita ergonomisia säätömahdollisuuksia ja hienosäätömahdollisuuksia, joiden ansiosta tuoli on mahdollista säätää sopimaan täydellisesti omalle vartalolle. Selkänoja, istuimen korkeus ja kallistuskulma, niskatuen korkeus ja lukittava ristiselän tyyny ovat myös helposti säädettävissä. Jopa tuolin käsinojien kulmaa on mahdollista säätää. Verhoilun kestävyys 150000 Md. Hyväksytty: EN 1335-2: 2009, EN 1335-1: 2000, EN 1335-3: 2009.

Kun haluat vaihtelevan istuma-asennon:

Satulatuoli Harrow – Ergonominen satulatuoli, jonka istuinosa on kaksiosainen. Tuoli vähentää lantion seudun rasitusta ja painetta, joten tällä tuolissa voi istua pitempiäkin aikoja mukavasti. Tuolin leveyttä, kulmaa ja korkeutta on mahdollista säätää portaattomasti. Tämän tuolin avulla pääset lähelle työpöytää ja löydät rennon ja oikean istuma-asennon. Kun istut kuin ratsastaja, selkäranka pysyy luonnollisessa kaaressa, mikä vähentää jännitystä niskassa, hartioissa ja ristiselässä.

Tasapainotuoli Chester – Chester on aktiivisuutta edistävä tuoli, mikä tarkoittaa sitä, että se vahvistaa ja aktivoi vartalon lihaksia aina kun siinä istutaan. Tasapainotuolilla on mukava istua, sillä tuolin sisällä on integroitu pilatespallo. Pallon istumakovuutta säädetään mukana tulevan ilmapumpun avulla. Tuoli ikään kuin pakottaa istumaan hyvässä asennossa, sillä istuminen vaatii tasapainon ylläpitoa vartalon lihasten avulla. Samalla istuminen vähentää vartalon rasitusta, vahvistaa vartalon lihaksia ja parantaa verenkiertoa. Tasapainotuoli Chester on myös kaunis katsoa, se on kuin sisustuksellinen yksityiskohta mihin tahansa toimistoympäristöön.

Monipuolisesti säädettävät työtuolit:

Työtuoli Lancaster – 100 % kierrätettyä kangasta. Hyvä tuoli, jossa kaikki tarvittavat perussäädöt. Tuolissa on synkromekanismi, joka tarjoaa mukavan istuma-asennon. Niskatuki ja käsinojat, joita voi säätää vastaavasti kahteen ja kolmeen suuntaan. Selkänojan korkeus ja istuimen syvyys ovat myös säädettävissä.

Aktiivisen istumisen työtuolit:

Tasapainotuoli Back App – Back App –tuolin istuin seuraa vartalon liikkeitä samalla kun se ylläpitää hyvää, aktiivista ja ergonomista istuma-asentoa. Kun tuolilla istuu, joutuu kuin vahingossa harjoittamaan myös selkärankaa tukevia vartalon lihaksia. Jotta istumatasapaino säilyy, täytyy vartalon ylläpitää oikeaoppista istuma-asentoa. Tuolista tehdyn tieteellisen tutkimuksen mukaan Back App –tuolilla istuminen aktivoi samat vartalon lihasryhmät kuin pyöräily, ratsastus tai melonta. Tutkimuksessa todettiin, että selkäkivuista kärsivät henkilöt kokivat helpotusta särkyyn käytettyään Back App –tuolia tavalliseen työtuoliin verrattuna. Tuolin kallistuskulmaa on mahdollista säätää vaativammaksi tai helpommaksi ruuvaamalla tuolin pohjassa olevaa palloa sisään- tai ulospäin.

Pilatestuoli Bristol – Bristol sopii henkilölle, joka kaipaa liikkuvaa istuma-asentoa. Tuolissa on ilmatäytteinen, pilatespalloa muistuttava istuin. Tuolilla istuminen vaatii vartalolta jatkuvaa pienten epätasapainoon johtavien liikkeiden korjaamista ja keskivartalon lihakset ovat jatkuvasti aktivoituneet. Tuloksena istuma-asento Bristol-tuolilla muodostuu luonnostaan oikeaoppiseksi. Pilatestuoli Bristol mahdollistaa vapaan liikkeen, vaatii istumaan aktiivisesti ja voi jopa ennaltaehkäistä selän rasitusvammoja. Siksi se on hyvä vaihtoehto perinteiselle työtuolille. Pienen kokonsa ansiosta tuolilla on helppo päästä lähelle työskentelykohdetta, joka on erityisen hyödyllistä esimerkiksi terveydenhuoltoalalla, hoitoalalla tai kampaamossa.

Pilatestuoli Corbridge – Ergonominen tasapainotuoli aktiiviseen istumiseen. Pallolla istuminen aktivoi ja vahvistaa vatsa- ja selkälihaksia. Helppo siirtää kahvan avulla. Edullinen vaihtoehto, jonka moni työntekijä voi myös jakaa keskenään.

Kun olet hankkinut ergonomisen työtuolin, säädä se omaan kehoon sopivaksi

• Säädä tuoli heti kun otat sen käyttöön. Säädöt tulisi tehdä yksilöllisesti sinun mittojesi mukaan siten, että tuet osuvat juuri sinun vartalossasi oikeille kohdille.

• Säädä ristiseläntuki istumalla aivan tuolin perällä saakka (mahdollisimman lähellä selkänojaa) ja säädä ristiselän tuki siten, että se mahdollistaa lievän kaaren alaselkään. Tämä ehkäisee sinua kumartumasta eteenpäin tai liukumasta tuolilta alaspäin etenkin silloin, kun tuolilla istutaan pitkään.

• Säädä istuimen kulmaa hieman eteenpäin. Lantion tulisi olla pikkuisen korkeammalla kuin polvet. Näin jalkapohjat lepäävät tasaisesti lattialla.

• Jos tuolissa on jalkatuki, käytä sitä. Jalkapohjia ei tulisi pitää jatkuvasti lattiassa kiinni, vaan niitä olisi hyvä liikuttaa vapaasti, sillä jalkojen liikuttaminen edesauttaa verenkiertoa. Yritä myös olla ristimättä nilkkojasi.

• Muista ylläpitää hyvää ryhtiä. Etenkin tietokoneen äärellä työskenneltäessä on tärkeää pitää mielessä oma istuma-asento ja tarvittaessa kohentaa asentoa ryhdikkäämmäksi.

• Vaihtele asentoasi usein. Yksi istumisen suurimmista vaaratekijöistä on staattisen asennon säilyttäminen. On tärkeää, että asentoa vaihdellaan myös silloin, kun työskennellään istuen. 

 

Muista vaihtaa työtuolin säätöjä välillä

Tuolin monet säätömahdollisuudet on helppo unohtaa. Kun asetukset on kerran laittanut ja tuoli vaikuttaa hyvältä istua, ei niihin helposti palata enää sen ensimmäisen säätökerran jälkeen. Tuolin kaikkia ominaisuuksia olisi silti hyvä käyttää aktiivisesti, ja olisi suositeltavaa säätää tuoli uudelleen aina tasaisin väliajoin. Yksi keino on asettaa kalenteriin toistuva muistutus esimerkiksi muutaman viikon välein. Näin vältyt staattiseksi muuttuvalta istuma-asennolta.

Miten ehkäistä rasitusvammat pitemmällä aikavälillä?

Ergonominen työtuoli voi auttaa ehkäisemään työperäisiä rasitusvammoja. Suosittelemme myös kokeilemaan satulatuoleja ja jakkaroita, jotka on suunniteltu parantamaan ryhtiä ja verenkiertoa silloin kun työskennellään istuen. Tasaisin väliajoin olisikin hyvästä vaihtaa perinteinen työtuoli tasapainotuoliin, jolloin keskivartalo ja selän lihakset aktivoituvat ja vahvistuvat.

Pysy liikkeessä

Liikkumattomuus, eli staattinen asento, voi aiheuttaa haittaa myös niille, joilla on hyvä ryhti istuttaessa. Siksi kaikista tärkeintä on pitää itsensä jatkuvasti liikkeessä, myös silloin kun työskennellään istuen. Taukojumpan, venyttelyn, seisomisen ja jalottelun avulla istumisesta aiheutuva rasitus vähenee.