Aktiivinen luokkahuone – Vammarskolan, Valdemarsvik
Aikuisilla on korkeussäädettävät toimistokalusteet, jotta he voivat suoriutua työstään hyvin. Aktiivisessa luokkahuoneessa oppilailla on samat mahdollisuudet.
Daniel Hermansson, yksi Pulsprojektet-hankkeen perustajista
Kuva henkilön keskivartalosta, jonka ympärillä on pulssimittari
Lapsia liikuntasalissa
Opiskelija kolmion muotoisen oppilaspöydän ääressä koulutehtäviä tekemässä
Oppilas kirjoittaa oranssille lasikirjoitustaululle ja luokkatoveri seisoo vieressä
Opettaja ja kaksi oppilasta pöydän ääressä

Aktiivinen luokkahuone – neljä vinkkiä

  • Oppilaat oppivat tekemällä yhteistyötä ja toisiaan auttamalla.
  • Koska fyysinen aktiivisuus vaikuttaa positiivisesti oppimiseen, eri tehtäviä tehdään seisoen ja/tai kävellen.
  • On helpompi keskittyä työtehtävään, kun oppilaat voivat vaihdella työasentoaan ja liikkua huoneessa vapaammin. Opetusta tauotetaan nk. brain breaks -tauoilla; lyhyillä tauoilla, jotka tuovat happea aivoille ja uutta energiaa.
  • Kun oppilaat käyttävät luokkahuoneen kirjoitustauluja, opettajan on helpompi nähdä kuka tarvitsee apua.

Lue lisää toiminnallisen oppimisympäristön kalustamisesta

Nuorukainen on juuri hypännyt tason päälle kuntosalilla

Pulsprojektet – mikä se on?

Vammarskolanin yläkoulun oppilailla on pulssia kohottavia liikuntaharjoituksia kolme kertaa viikossa normaalien liikuntatuntien lisäksi. Jotta harjoittelusta saadaan paras teho, oppilat pyrkivät tekemään harjoituksia 70% maksimipulssistaan vähintään 20 minuutin ajan. Harjoittelua tehdään eri tavoilla: Pallopelein, soutulaittein, juosten, kuntopyöräillen jne.

Se, että liikunnalla on vaikutusta, näkyy hyvien oppimistulosten lisäksi mm. siinä, että oppilaat nukkuvat ja syövät paremmin sekä ovat liikunnallisempia vapaa-ajallaan.

Projektin käynnistivät Mats Nahlbom, Daniel Hermansson, Daniel Kristoffersson ja Mike Andersson sen jälkeen, kun he kuulivat aivotutkijan luennon siitä, miten oppiminen tapahtuu ja miten fyysisen aktiviteetin on todettu parantavan oppimistuloksia. Nelikko on saanut inspiraatiota mm. Harvardin professori John Rateyn kirjasta ”S.P.A.R.K.” ja käytännön esimerkeistä Naperville Central High -koulusta Chicagosta. He jakavat mielellään kokemuksiaan - ole yhteydessä daniel.hermansson@valdemarsvik.se lisätiedoista.

Uutiset ensimmäisten joukossa

Haluaisitko saada tietoa tuoteuutuuksista ja ajankohtaisista tarjouksista sekä vinkkejä työympäristön parantamiseen? Tilaa uutiskirjeemme ja saat ajankohtaiset uutiset suoraan sähköpostiin.
Ole hyvä ja odota...
*Klikkaamalla "Tilaa uutiskirje" vahvistan, että olen tutustunut tietosuojakäytäntöön ja suostun henkilötietojeni käsittelyyn.