Aktiivinen luokkahuone – Vammarskolan, Valdemarsvik

Aktiivinen luokkahuone – Vammarskolan, Valdemarsvik

Valdemarsvikissä sijaitseva Vammarskolan on ruotsalainen koulu, joka on viime vuosina saanut ansaittua huomiota innovatiivisista opetusmenetelmistään ja hyvistä oppimistuloksistaan. Pulsprojektet -hankkeen avulla Vammarskolan on osoittanut, että päivittäinen fyysinen ja pulssia nostattava liikunta parantaa opiskelijoiden luetun ymmärtämistä ja matemaattisia taitoja. Hankkeen taustalla olevat opettajat ovat vieneet opetusmenetelmän käytäntöön ja tehneet nk. aktiivisen luokkahuoneen - kouluprojekti, jossa AJ:lla on ollut kunnia olla mukana.
Aikuisilla on korkeussäädettävät toimistokalusteet, jotta he voivat suoriutua työstään hyvin. Aktiivisessa luokkahuoneessa oppilailla on samat mahdollisuudet.
Daniel Hermansson, yksi Pulsprojektet-hankkeen perustajista

Pulssia nostattava liikunta parantaa oppimistuloksia

Pulsprojektet -hankkeen käynnisti neljä Vammarskolanin opettajaa, jotka halusivat parantaa oppilaiden oppimista perustuen tutkimuksiin siitä, miten fyysinen aktiivisuus vaikuttaa aivoihin. Kun kokeilu tehtiin kolmen lukuvuoden aikana, koulussa oli vain yksi luokka, jossa kaikki oppilaat hyväksyttiin kaikissa oppiaineissa. Tässä satunnaisesti valitussa luokassa oli kolmena päivänä viikossa pulssia nostattavaa liikuntaa normaalien parin liikuntatunnin lisäksi.

Tulokset puhuivat puolestaan ja menestys on jatkunut vuosia, kun opetusmenetelmä otettiin käyttöön koko yläkoulussa.

Kuva henkilön keskivartalosta, jonka ympärillä on pulssimittari
Lapsia liikuntasalissa

Miten liikkumisen edut viedään luokkahuoneeseen?

Kun pulssiharjoittelusta oli tullut osa arkea, opettajat miettivät miten voisivat edistää oppimista myös luokkahuoneen sisällä. Liikkuen oppiminen oli uuden aktiivisen luokkahuoneen kalustuksen perusajatus.

– Opimme jaloista ylöspäin, sanoo Mats Nahlbom, yksi Pulsprojektet -hankkeen perustajista. Liikunta ja oppiminen kuuluvat yhteen; tästä on tullut yksi aktiivisen luokkahuoneen opetuksen pilareista.

AJ:lta pyydettiin apua sopivien kalusteiden toimittamisessa, kun konsepti otettiin käyttöön. Teimme kalustusehdotuksen, joka täytti halutut kriteerit tämän innovatiivisen opetusmenetelmän osalta.

Tarvitsetko apua oman kalustusprojektin kanssa? Klikkaa tästä!

Opiskelija kolmion muotoisen oppilaspöydän ääressä koulutehtäviä tekemässä
Oppilas kirjoittaa oranssille lasikirjoitustaululle ja luokkatoveri seisoo vieressä

Aktiiviseen luokkahuoneeseen ja opetusmenetelmään sopivat koulukalusteet

Oppilaat tekevät töitä pareittain tai kolmen hengen ryhmissä. He oppivat jakamalla ja kyseenalaistamalla toistensa tietämystä. Ääntä vaimentavat kolmionmalliset oppilaspöydät sopivat hyvin tähän tarkoitukseen, koska niistä voi rakentaa eri muodostelmia. Kalusteita on lisäksi helppo siirtää erilleen esimerkiksi koetilaisuuden ajaksi.

Seisten työskentely aktivoi kehoa ja helpottaa oppimista, joten lasikirjoitustaulut ovat tärkeitä apuvälineitä opetuksessa. Niitä on sijoitettu seinien vierustalle eri puolella luokkaa. Tämä työskentelytapa tarjoaa opettajalle paremman yleisnäkymän huoneesta.

Mahdollisuus vaihdella työasentoa helpottaa oppilaiden kykyä keskittyä tiettyyn aiheeseen. Oppilastuoleissa on siten ergonominen istuin, joka tarjoaa hyvän istumamukavuuden ja mahdollisuuden istua eri asennoissa. Lisäksi luokkahuoneessa on useita pieniä säädettäviä oppilaspöytiä, aktiivituoleja ja mukava sohva.

Joustavat koulukalusteet tarjoavat oppilaille mahdollisuuden vaihdella työasentoa, mikä parantaa keskittymiskykyä. Lisäksi on helppo kalustaa luokkahuone uudestaan tarpeen mukaan eri tehtäviä varten.

Opettaja ja kaksi oppilasta pöydän ääressä
Oppilas miettii kirjoitustaulun edessä

Jatkoa on jo suunnitteilla

Muutaman vuoden käytön perusteella voidaan sanoa, että aktiivinen luokkahuone on suosittu niin opettajien kuin oppilaiden kesken. Oppilat pitävät liikkumisvapaudesta ja vaihtelevat mielellään työpistettä. Opettajat pitävät yleisnäkymästä ja arvostavat sitä, että voivat auttaa montaa oppilasta samanaikaisesti, koska useimmiten töitä tehdään ryhmissä.

– Aikuisilla on korkeussäädettävät toimistokalusteet, jotta he voivat suoriutua työstään hyvin. Aktiivisessa luokkahuoneessa oppilailla on samat mahdollisuudet, sanoo Daniel Hermansson.

Luokkahuone on aineneutraali ja sitä käytetään tällä hetkellä kielten ja matematiikan opetuksessa. Tavoite on, että seuraava aktiivinen luokkahuone on valmis syksyksi 2022, jolloin myös muita aineita aletaan opettaa uuden menetelmän mukaisesti.

Nuorukainen on juuri hypännyt tason päälle kuntosalilla

Uutiset ensimmäisten joukossa

Haluaisitko saada tietoa tuoteuutuuksista ja ajankohtaisista tarjouksista sekä vinkkejä työympäristön parantamiseen? Tilaa uutiskirjeemme ja saat ajankohtaiset uutiset suoraan sähköpostiin.
Ole hyvä ja odota...
*Klikkaamalla "Tilaa uutiskirje" vahvistan, että olen tutustunut tietosuojakäytäntöön ja suostun henkilötietojeni käsittelyyn.