Miten sisustaa toimiva toimisto

Vinkki! Miten sisustaa toimiva toimisto

Onko teille tullut toimistoon uusia työntekijöitä, oletteko muuttaneet tai ovatko työskentelytavat muuttuneet? Vai onko kenties tullut aika palkita yrityksen työntekijät uusilla kalusteilla? Riippumatta siitä, mistä syystä toimistokalusteita vaihdetaan, on hyvä pitää mielessä joitakin asioita tehokkaan työympäristön luomiseksi – työympäristön, jossa työntekijät viihtyvät ja haluavat olla. Olemme listanneet vinkkejä kalustamiseen alle.   

Vinkit ovat peräisin projektimyyjiltämme Joel Salliselta ja Mari Saarelaiselta, jotka päivittäin auttavat yrityksiä sisustamaan toimistonsa hieman fiksummin. Kuunneltuaan ja analysoituaan asiakkaan tarpeita he esittävät ratkaisun, joka joskus yllättää asiakkaat.  

- Haluamme saada asiakkaat ajattelemaan ja näkemään tarpeen myös tulevaisuudessa, Mari sanoo. Älykkäästi kalustetussa toimistossa huonekalu voi saada ajan myötä uusia käyttötarkoituksia.

- Haluamme tietysti myydä, Joel sanoo, mutta ennen kaikkea luoda sisustusratkaisuja, jotka auttavat asiakkaita hyödyntämään tilojaan parhaalla mahdollisella tavalla.

Älykäs toimistosuunnittelu käytännössä

Kun valitset toimistokalusteet, joita voidaan käyttää pitkään, olet investoinut kestävään toimistoon. Pitkään kestävä joustavuus ja muotoilu on sekä taloudellisesti että käytännöllisesti kannattavaa. Kannattaa käyttää aikaa sen miettimiseen, mitkä toimistokalusteet toimivat parhaiten pitkällä aikavälillä.

Älä unohda katsoa eteenpäin 

Älä osta samantyyppisiä kalusteita, joita sinulla jo on, mutta nykyaikaisempia. Ajattele toisin. Mitä tarvitaan tänään - ja mitä saatat tarvita huomenna? Jos suunnittelet laajentumista, saatat tarvita lisää työpisteitä samaan tilaan. Silloin on hyvä olla joustava kalustus.   

toimitilojen sisustussuunnittelu

Vinkkejä toimiston suunnitteluun 

  • Jättiläispöydät pois käytöstä. Pienemmillä pöytäpinnoilla voit tehdä tilaa muille asioille - esimerkiksi kutsuvalle istuinalueelle. Pienempien pöytien ansiosta samaan tilaan mahtuu myös enemmän työpisteitä. 
  • Käytä neuvottelupöytää enemmän. Älä anna työntekijöiden määrän määrittää neuvottelupöydän kokoa. Valitse pöytä sen mukaan, kuinka monta henkilöä yleensä osallistuu kokouksiin. Lisäksi neuvottelupöytää voi käyttää muuhunkin kuin kokouksiin: esimerkiksi lounaspöytänä ja/tai ylimääräisenä työpisteenä. 
  • Pidä samanlaisia tuoleja useissa huoneissa. Jos valitset samantyyppisen tuolin sekä lounashuoneeseen että kokoushuoneeseen, sinulla on yhtenäinen setti, kun pidät suuremman kokouksen tai kutsut asiakkaita vierailulle. 
  • Toimistokaapit sopivat erinomaisesti huoneenjakajiksi. Jos niissä on liukuovet, ne voidaan avata, vaikka tilaa olisi vähän, ja samalla kansiot ja paperipinot jäävät piiloon. Jos takapuolelle kiinnität äänenvaimentimen, saat myös tyylikkään "seinän" ja äänieristyksen ilmaiseksi. Jos valitset säilytystilan osana sarjaa, voit yhdistää erikorkuisia kaappeja ja hyllyjä ja luoda silti toimistoon yhtenäisen tyylin.
  • Tee tilaa epävirallisille kokouksille. Kalustamalla fiksusti voit ehkä sijoittaa istuinryhmän aivan työpöytien keskelle. Se sopii erinomaisesti epävirallisiin kokouksiin ja miellyttäviin kahvitaukoihin. 
  • Valitse yhtenäinen värimaailma. Jos mahdollista - rajoitu yhteen puulajiin ja yhteen väriin. Se näyttää hyvältä tänään ja käytännölliseltä sinä päivänä tulevaisuudessa, kun sinun on järjestettävä kalusteita uudelleen ja siirrettävä niitä huoneesta toiseen. 
  • Investoi hyviin toimistotuoleihin. On yksi työväline, josta ei koskaan pidä tinkiä: työtuolit. Väärät istuimet aiheuttavat monia ongelmia, joten on tärkeää hankkia tuoleja, jotka auttavat henkilökuntaa istumaan oikein. Aktiiviset istuinkalusteet, joissa on hyvä ergonomia, voivat vaikuttaa merkittävästi työntekijöiden terveyteen - ja myös heidän suorituskykyynsä. 
  • Lounashuoneen merkitys. Työntekijöiden tyytyväisyys lisääntyy varmasti, jos siellä on jääkaappi/pakastin, mikroaaltouuni, hyvä kahvinkeitin ja kutsuvat taukotilan kalusteet, joissa voi hengailla taukojen aikana. Ajattele joustavuutta myös tässä yhteydessä ja luo monikäyttöinen taukotila.
  • Keskity valoon. Hyvinvoinnillemme on vain harvoilla asioilla suurempi merkitys kuin luonnonvalolla. Hyvä luonnonvalo alentaa myös valaistuskustannuksia. Yritä sijoittaa suurin osa työpisteistä mahdollisimman lähelle ikkunoita. 
  • Vähennä melutasoa. Avoimessa toimistoympäristössä on usein korkea melutaso, joka on helppo korjata sermijärjestelmällä. Toimistosermien valitseminen on edullinen ratkaisu, joka ei-toivotulta melulta suojaamisen lisäksi tarjoaa myös jonkin verran yksityisyyttä. 
  • Ajattele laatua ja tuotetakuuta. Ajattele pitkällä aikavälillä, kun valitset kalustusta. Hankinnat hyvämaineiselta toimittajalta, joka tarjoaa tuotetakuun, maksavat aluksi enemmän, mutta jos se sopii budjettiisi, älä epäröi. Laatuun panostaminen säästää tulevilta ongelmilta ja on pitkällä aikavälillä edullisinta. 
  • Kaikki samalta toimittajalta. Monet kalustetoimittajat tarjoavat sitä parempia ehtoja, mitä suurempi tilaus on. Siksi kannattaa ostaa kaikki toimistokalusteet samasta paikasta. Toimittaja, joka hallitsee kokonaisratkaisuasi, voi myös ehdottaa kaluste- ja tuotevaihtoehtoja, joita et ole itse ajatellut.   
viihtyisä toimisto

Viimeistele tekemällä toimivasta toimistosta viihtyisä

Jotta toimisto ei tuntuisi steriililtä ja tylsältä, tarvitaan myös koristeita. Valitse ne viimeisenä, kun kaikki muu on kunnossa. Useimmat ihmiset viettävät suuren osan ajastaan työpaikalla, joten on tärkeää sisustaa toimisto viihtyisästi. Muista kuitenkin, ettet ylikuormita aisteja sisustuksella, onhan kyseessä yritys, jonka pitäisi antaa ammattimainen vaikutelma.  

Muutama tehostemaalaus lisää viihtyisyyttä. Ryhmittele tauluja rohkeasti samalle seinälle tehokkaan vaikutuksen aikaansaamiseksi. Jos kuvat ovat erikokoisia, näyttää yleensä parhaalta ripustaa ne keskiviivaan. Suuret maalaukset sopivat yleensä parhaiten yhteen, kun ne on kohdistettu alareunaan.  

Pari viherkasvia ja pehmeä koristevalaistus kahvinurkkauksen läheisyydessä luovat viihtyisän keidashetken rentoutumista varten. Muutamalla hyvin valitulla koristeella oikeassa paikassa on suuri vaikutus. Onnea työtilojen sisustamiseen!   

FAQ

Toimistohuoneessa on tärkeää, että työpiste on ergonominen ja että siinä on mahdollisuus säätää toimistotuolin ja työpöydän korkeutta sekä tilaa materiaalien säilytykseen. Varmista, että työvalaistus on riittävä. Lisää rohkeasti verhoja ja mattoja vaimentamaan ääntä ja tekemään huoneesta viihtyisämmän.
Esteettömyys toimistotiloissa tarkoittaa sitä, että niiden tulisi toimia työpaikkana liikuntarajoitteisille henkilöille ja allergikoille.
Toimistokalusteiden välillä on oltava vähintään 70 cm, jotta henkilö voi kulkea niiden välistä ongelmitta. Jotta pyörätuolilla voi kääntyä sisätiloissa, tarvitaan yleensä vähintään 130 cm:n levyinen alue ja ulkotiloissa vähintään 150 cm:n levyinen alue.  
Suomen laissa määritellää, että katon on oltava pääasiassa vähintään 2.4 metriä korkea. Yleisesti ottaen mitä korkeampi katto, sitä avarampi ja viihtyisämpi tila.
Toimistokalusteiden, kuten toimistotuolien ja työpöytien tulisi olla ergonomisia. Yksi vinkki on valita yhteensopivat kalusteet koko toimistoon, sillä ne sopivat kaikkiin huoneisiin uudelleenjärjestelyn yhteydessä.  

Asiantuntijamme auttavat kaikissa kalustusprojekteissa

Me AJ:lla autamme sinua aina tarvittaessa työtilan kalustamisessa oman liiketoimintasi asettamien tarpeiden mukaisesti. Ole meihin yhteydessä, jos haluat kysyä esimerkiksi verhoiluvalinnoista, tarvitset inspiraatiota tai tahdot tietää, mitkä vaihtoehdot olisivat parhaita toimitilaasi. Me autamme mielellämme.
Organisaatio
ViestikenttäLiitteet
Klikkaamalla "Lähetä" vahvistan, että olen lukenut tietosuojakäytännön.

Uutiset ensimmäisten joukossa

Haluaisitko saada tietoa tuoteuutuuksista ja ajankohtaisista tarjouksista sekä vinkkejä työympäristön parantamiseen? Tilaa uutiskirjeemme ja saat ajankohtaiset uutiset suoraan sähköpostiin.
Ole hyvä ja odota...
*Klikkaamalla "Tilaa uutiskirje" vahvistan, että olen tutustunut tietosuojakäytäntöön ja suostun henkilötietojeni käsittelyyn.