Sisustusvinkkejä nepsy-lapsille sopivaan luokkahuoneeseen

Sisustusvinkkejä kouluun – oppimisympäristöt nepsy-lapsille

Koulussa lapsille asetetaan korkeita vaatimuksia, jotka voivat olla haasteellisia esimerkiksi ADHD:n, autismin ja dysleksian omaaville lapsille. Lapsiin kohdistuva paine noudattaa koulun normeja lisää mahdollisesti stressiä ja voi pahentaa oireita. Kun koulu sisustetaan kaikille oppilaille sopivalla tavalla, koulunkäynti on kaikille mukavampi. 

Koko luokan opetuksen lisäksi kannattaa huomioda seuraavat asiat:

  • Pöytäryhmät yhteistyötä varten
  • Työpisteet yksilötehtäviin
  • Kokoontumispaikka koko luokalle

Täydennä luokkahuoneen sisustusta sekä perinteisiä oppilaspöytiä ja -tuoleja näillä tuotteilla:

Vinkit kouluun – näin otat huomioon nepsy-lapset

  • Kirjoita päivänkulku ylös. Selitä oppitunnin tarkoitus aluksi. Käy läpi tehtävät, jotta oppilaat tietävät, kuinka paljon pitää tehdä ja missä ajassa.
  • Pidä yllä järjestystä ja siisteyttä. Nepsy-oppilaille voi olla tärkeää, että tavarat ovat niille tarkoitetuilla paikoillaan. Selkeästi merkityt säilytystilat aiheuttavat vähemmän sotkua. Esillä olevat tavarat voivat häiritä ketä tahansa, mutta kun ne ovat omissa laatikoissaan visuaalisia häiriötekijöitä on vähemmän.
  • Nimetyt paikat. On vaikeaa olla valitsematta paikkaa kaverin vierestä, vaikka se häiritsisikin omaa ja muiden työntekoa. Riski sille, että jää yksin, on myös olemassa, jos istumapaikan valitsee itse. On hyvä, jos opettaja päättää missä jokainen oppilas istuu, koska tämä vähentää häiriötekijöitä. 

FAQ

Nepsy-lapsille kalustetussa koulussa kaikilla oppilailla on edellytykset vastata oppimisvaatimuksiin ja kehittyä riippumatta siitä, onko heillä nepsy-piirteitä vai ei. Niin fyysinen ympäristö kuin pedagogiikka on sopeutettu oppilaille, jotka tarvitsevat apua jaksaakseen koko koulupäivän tai keskittyäkseen oppitunnilla. 

Henkilöt, joilla on nepsy-piirteitä, voivat kokea haasteita seuraavissa asioissa:

  • Keskittyminen
  • Huomion säilyttäminen tietyssä asiassa
  • Vuorovaikutus muiden ihmisten kanssa
  • Sosiaalisten koodien tulkitseminen
  • Oppiminen ja muistaminen
  • Motoriikka
  • Itsensä ilmaisu puheessa ja kirjallisesti
  • Suunnittelu ja lajittelu
  • Tärkeiden ja merkityksettömien asioiden erottaminen toisistaan
  • Impulssien hallinta 
ADHD, ADD, AST (autismin eri kirjot), Touretten oireyhtymä, OCD (pakko-oireet) sekä puhe- ja kielihaasteet, kuten dysleksia ja dyskalkulia. Useamman kuin yhden diagnoosin esiintyminen samalla henkilöllä on yleistä. 
ADHD on tavallisin nepsy-piirre. Tämän jälkeen tulee autismi (koko kirjo) ja Touretten oireyhtymä.