Seisomatyön ergonomia – liikeharjoituksia seisten työskentelyyn

Vaihteletko työasentoa sähköpöydän äärellä ja teet välillä töitä myös seisten työpäivän aikana? Onneksi olkoon! Kun teet töitä seisten, harjoitat lihaksiasi, parannat ryhtiä, ylläpidät tasapainoa ja vilkastutat verenkiertoa, mikä on hyväksi niin aivoille kuin keholle. Voit lisätä vaihtelua seisoma-asentoon oheisten kolmen liikkeen avulla. Harjoitukset on ajateltu heille, jotka haluavat ottaa kaiken hyödyn irti säädettävästä työpöydästään.

Harjoitus 1: Seiso yhdellä jalalla

Harjoita tasapainoa seisomalla säädettävän työpöydän äärellä yhdellä jalalla. Nosta vuorotellen kumpikin jalka toisen polven taakse siten, että nilkka lepää polven takaosassa kiinni. Harjoitus laittaa reiden lihakset töihin ja parantaa hapen kulkeutumista aivoihin. Samalla keskivartalon lihakset pyrkivät ylläpitämään tasapainoa.

Tee tästä harjoituksesta tapa. Seiso aina toisella jalalla, kun teet jotain tiettyä tehtävää, esimerkiksi vastaat sähköposteihin tai puhut puhelimessa.

Harjoitus 2: Seiso varpaillasi

Toinen hyvä keino saada vaihtelua seisoma-asentoon, on seisoa välillä varpailla. Harjoitus herättelee reiden lihaksia ja vilkastuttaa verenkiertoa. Aloita tukemalla itseäsi pöytää vasten. Nouse sitten varpaille seisomaan 10-20 kertaa samanaikaisesti, kun jatkat työn tekemistä normaalisti. Seiso varpaillasi noin viisi sekuntia kerrallaan ja laskeudu sitten varovasti takaisin alas kantapäille.

Harjoitus 3: Heiluta jalkojasi

Jäykät lonkat voivat olla merkki siitä, että olet istunut liian pitkään samassa asennossa. Hyvä keino vetreyttää tiukkoja lonkkia, on heilutella jalkoja heilurin tapaan. Heiluta jalkaa eteen- ja taaksepäin tai sivuttain 10-20 kertaa, vaihda sitten jalkaa. Tämä harjoitus vähentää lihasjäykkyyttä ja antaa uutta puhtia työpäivään.


Mitä etuja on ergonomiamatosta?
seisontamatto työpisteelle
Seisontamatto SPOT
85,00 €
seisomapöytä
Seisomapöytä MODULUS
644,00 €

Lisää haastetta seisomiseen tasapainolaudasta

Jos kaipaat lisää haastetta seisomiseen, käytä välillä tasapainolautaa. Tasapainolaudalla harjoitat tasapainoa kaikissa suunnissa ja pysyt liikkeessä. Tasapainolauta harjoittaa laajasti lihaksia jaloissa, lantiossa, nilkoissa, vatsassa sekä selässä, mikä takaa hyvän ryhdin. Sen päällä voidaan tehdä myös pohjeharjoituksia. Aloita tasapainolaudan käyttö pieniä hetkiä kerrallaan.

Näin seisot oikein korkeussäädettävän työpöydän äärellä

1. Muista seisoa selkä suorana niin, että paino jakautuu molemmille jaloille tasaisesti. Kuvittele, että joku vetää narusta, joka kulkee niskaasi pitkin ja ylös kattoon.

2. Käsivarsien on hyvä levätä pöydän päällä ja hartioiden kuuluu olla rentoina.

3. Tarkista, että näppäimistö ja hiiri ovat lähellä vartaloa. Näin saat ergonomisen työasennon ja vähennät niskan, hartioiden ja käsivarsien rasitusta.

Jollet ole tottunut seisomaan, kannattaa seisoa ensin pieniä pätkiä kerrallaan. Staattinen seisoma-asento voi jäykistyttää lihaksia yhtä lailla kuin istuminen, joten työasentoa kannattaa vaihdella säännöllisesti.


Lue lisää toimistotyön ergonomiasta

Uutiset ensimmäisten joukossa

Haluaisitko saada tietoa tuoteuutuuksista ja ajankohtaisista tarjouksista sekä vinkkejä työympäristön parantamiseen? Tilaa uutiskirjeemme ja saat ajankohtaiset uutiset suoraan sähköpostiin.
*Klikkaamalla "Tilaa uutiskirje" vahvistan, että olen tutustunut tietosuojakäytäntöön ja suostun henkilötietojeni käsittelyyn.