0
Ostoskoriin
Ilman alv. (Vaihda hintojen esitystapaa)
Summa yhteensä
Hinta/kpl
Kpl
Ostoskorissa olevat tuotteet
Ostoskori on tyhjä
Tuotteet yhteensä (ilm. alv):
0,00 €
Siirry kassalle
Muokkaa

Pidä tauko ja venyttele – myös yhdessä työkavereiden kanssa

Pidä tauko ja venyttele
Lue artikkeli

Ei ole vaikeaa liikkua enemmän työpäivän aikana. Jätämme kuitenkin esimerkiksi taukojumpan tekemättä, vaikka tiedämme sen olevan hyväksi. Taukojumppa ja venyttely ovat tärkeitä työhyvinvoinnille ja terveydelle riippumatta siitä onko sinulla fyysinen työ vai istutko toimistossa koko päivän. Pidä tauko ja venyttele – ja houkuttele myös työkaverit mukaan.
 

Estä vammat ja rasitustilat

 

Työ, jossa nostetaan raskaita kuormia tai kävellään ja seisotaan paljon, johtaa monissa tapauksissa väsyneisiin jalkoihin ja selkäkipuihin. Pitkät päivät toimistossa istuen kuluttavat myös vartaloa vaikkakin eri tavalla. Kipulääkkeet saattavat tuntua hyvältä ratkaisuilta, mutta ovat vain väliaikainen rohto.

 

Parempi, ennaltaehkäisevä lääke on taukojumppa ja venyttely, jotka parantavat verenkiertoa ja rauhoittavat lihaksia ja niveliä. Lihasten rasitustilojen vähentämisen lisäksi saat myös lisää energiaa ja voit paremmin töissä.

 

Video Työelämää -sarjastamme, jossa taukojumppa on muodostunut osaksi työpäivää.


 

Vahvista kehoa - ja yhteishenkeä


Suunnitelkaa yhdessä työkavereiden kanssa sopivat venyttelytauot. Tehkää tauoista hauskoja. Varmistakaa, että kaikki halukkaat voivat osallistua. Yhteiset tauot voivat myös edesauttaa työpaikan yhteishenkeä ja -työtä.
 

Venyttelyharjoitusten avulla aktiivinen tauko


Alta löydät muutaman esimerkin venyttelyharjoituksista, joita voi tehdä työpaikalla. Tee ne harjoitukset, jotka sopivat sinulle ja työkavereillesi. Vaihtele harjoituksia sen mukaan mitkä lihasryhmät rasittuvat eniten. Netti on pullollaan lisää harjoituksia.

 

Hartiat
1. Seiso lantionlevyisessä asennossa. Näin seisot tukevasti ja selkä suorana.
2. Vie käsivarret eteenpäin hartioiden korkeudelle. Pidä kämmenet toisiaan vasten.
3. Vedä sitten käsivarret taakse avaamalla väliä edessäsi. Huomaat, että lapaluut painuvat yhteen. Vältä kuitenkin hartioiden jännittämistä ja pyri olemaan mahdollisimmaan rentona.
4. Vie käsivarret sitten takaisin vartalon eteen ja anna kämmenten kohdata. Pyöristä selkä ja venytä yläselkää lapaluiden välissä.
5. Toista.

 

Selkä
1. Seiso lantionlevyisessä asennossa.
2. Risti kädet pään yläpuolella.
3. Taivuta ylävartaloa sivulle suorassa liikkeessä. Taivuta kädet ja ylävartalo ensin oikealle. Vasen lantio painuu ja oikea polvi taittuu hiukan eteenpäin. Taivuta sitten vasemmalle. Tällöin lantio painuu oikealle ja vasen polvi taittuu eteenpäin.
4. Toista.

 

Lantio
1. Seiso niin, että jalat ovat tiiviisti yhdessä. Ota suuri askel taakse vasemmalla jalalla ja painaudu alas. Älä anna polven osua lattiaan.
2. Pidä oikea jalka taivutettuna 90 asteessa. Venytä lantiota. Viivy asennossa 5-10 syvän hengityksen ajan.
3. Toista toisella jalalla.

 

Reidet
1. Seiso aluksi polvillasi. Laita yksi jalka vartalon eteen 90 asteen kulmaan.
2. Käännä ylävartaloa ja ota kiinni taaimmaisesta jalasta. Nosta se itseäsi päin.
3. Siirrä paino etummaiselle, 90 asteessa olevalle jalalle, niin että tunnet venytyksen kiinni pitämässäsi jalan reisilihaksessa. Jollet tunne venytystä, taivu enemmän eteenpäin.
4. Jää asentoon 5-10 syvän hengityksen ajaksi.
5. Toista toisella jalalla.

 

 

Aihesanat: taukojumppa, venyttely työpäivän aikana

Tämän kirjoituksen hakusanat: