Ergonominen työasento - Vaihda istumisen ja seisomisen välillä

Vaihda istumisen ja seisomisen välillä

Istutko kahdeksan tuntia päivässä työpöydän ääressä? Mietit, että ehkä vapaa-ajan liikunta korvaisi istumatyön haitat? Tutkimukset osoittavat kuitenkin, että kaikki jotka istuvat liian monta tuntia putkeen kärsivät staattisen istumisen haitoista, kuten lihassäryistä, jäykkyydestä, ylipainosta ja lisääntyneestä riskistä sairastua kakkostyypin diabetekseen. Onneksi on helppo ratkaisu ongelmaan: vaihtele työasentoa tarpeeksi usein ja liiku myös työpäivän aikana.

Kun vaihdat työasentoa istumisen ja seisomisen välillä, myös lihaksesi vahvistuvat. Näin ryhti paranee ja verenkierto vilkastuu. Säädettävä työpöytä on siten hyvä investointi, joka edistää työhyvinvointia. Sähköpöytä auttaa vaihtelemaan työasentoa usein ja on yksi helpommista keinoista tehdä niin. Valikoimastamme löydät erilaisia sähköpöytiä, jotka sopivat kaikenlaisiin toimistoympäristöihin.

Sähköpöydän etu on siinä, että voit tehdä töitä sen äärellä seisten. Kun töitä tehdään seisten, aktivoituvat vartalon lihakset, ryhti paranee, tasapaino kehittyy paremmaksi ja verenkierto vilkastuu. Tämä johtaa virkeämpiin aivoihin ja parempaan vointiin. Seisominen on hyvästä, mutta seisoma-asentokaan ei saa muuttua staattiseksi. 

Näin muutat ergonomisen seisoma-asentosi aktiiviseksi kolmella helpolla liikkeellä.

  • Seiso yhdellä jalalla

Harjoita tasapainoa seisomalla sähkötyöpöydän äärellä yhdellä jalalla. Nosta vuorotellen kumpikin jalka toisen polven taakse siten, että nilkka lepää polven takaosassa kiinni. Harjoitus laittaa reiden lihakset töihin ja parantaa hapen kulkeutumista aivoihin. Samalla keskivartalon lihakset pyrkivät ylläpitämään tasapainoa. Tee tästä harjoituksesta tapa. Seiso aina toisella jalalla, kun teet jotain tiettyä tehtävää, esimerkiksi vastaat sähköposteihin tai puhut puhelimessa.

  • Seiso varpaillasi

Toinen hyvä keino tehostaa seisomista, on seisoa varpailla. Harjoitus herättelee reiden lihakset ja vilkastuttaa verenkiertoa. Aloita tukemalla itseäsi pöytää vasten. Nouse sitten varpaille seisomaan 10-20 kertaa samanaikaisesti, kun jatkat työn tekemistä normaalisti. Seiso varpaillasi noin viisi sekuntia kerrallaan ja sitten laskeudu varovasti takaisin alas kantapäille.

  • Heiluta jalkojasi

Hyvä keino vetreyttää tiukkoja lonkkia, on heilutella jalkoja heilurin tapaan. Jäykät lonkat voivat olla myös merkki siitä, että olet ollut liian pitkään samassa asennossa. Heiluta jalkaa eteen- ja taaksepäin tai sivuttain 10-20 kertaa, vaihda sitten jalkaa. Tämä harjoitus lisää aktiivisuutta ja antaa uutta puhtia.

Lisää haastetta tasapainolaudasta

Kuten totesimmekin, seisominen vahvistaa lihaksia ja vilkastuttaa aineenvaihduntaa. Seiso ergonomisella seisontamatolla, joka on suunniteltu lisäämään seisomisen mukavuutta ja vähentämään jalkojen, polvien sekä selän rasitusta. Jos haluat lisää haastetta, käytä välillä tasapainolautaa. Tasapainolaudalla harjoitat tasapainoa kaikissa suunnissa ja pysyt liikkeessä. Tasapainolauta harjoittaa laajasti lihaksia jaloissa, lantiossa, nilkoissa, vatsassa sekä selässä, mikä takaa hyvän ryhdin.

Työtuoli voi olla kullan arvoinen

Vaikka on hyvä välttää pitkäaikaista istumista, se ei tarkoita etteikö voisi – ja pitäisi - välillä istua alas. Ergonominen istuma-asento vähentää polvien ja jalkojen rasitusta. Tärkein asia työtotuolia valittaessa on miettiä kuinka paljon tuolissa istuu päivittäin. Työtuolia on myös hyvä pystyä säätämään oman pituuden ja painon mukaan. Sen pitää tukea käsivarsia, ristiselkää ja jalkoja. Työtuolin on lisäksi hyvä seurata kehon liikkeitä ja auttaa istumaan oikein, etenkin jos teet paljon istumatyötä. Hyvä työtuoli on kullan arvoinen terveydelle ja työsuoritukselle.

Työtuoli olisi kuitenkin hyvästä vaihtaa aina silloin tällöin esimerkiksi tasapainotuoliin tai pilates-jakkaraan. Satulatuolilla ja tasapainotuolilla istuminen on itsessään aktiivista. Näillä tuoleilla ei voi istua keho lysyssä, vaan vartalo automaattisesti aktivoi lihaksia ja ryhti pysyy hyvänä. Itse ei edes välttämättä huomaa rasitusta.

Tasapainotuoleista ja satulatuoleista aktiivinen istuma-asento

Aktiivituoli on hyvä valinta ergonomisen työtuolin kaveriksi. Tasapainotuolissa keho tekee aktiivisesti töitä tasapainon ylläpitämiseksi istuttaessa. Keho liikkuu siis vähän koko ajan, eikä istuma-asento jää staattiseksi. Eri mallit aktivoivat selkä- ja vatsalihaksia, parantavat ryhtiä ja vilkastuttavat verenkiertoa - ilman että edes huomaat rasitusta. Myös satulatuoli tarjoaa ergonomisen istuma-asennon. Yksi satulatuolin etuja on se, että ryhti on hyvä ja lantion kulma avautuu, mikä parantaa verenkiertoa jalkoihin verratuna muihin työtuoleihin. Lisäksi satulatuolista on myös malleja, joissa istuin liikkuu.

Rauhallinen tahti vie pitkälle ja positiiviset vaikutukset kumuloituvat

Seisten työskentely, tasapainolautailu ja aktiivinen istuminen ovat hyväksi terveydelle. Aktiivinen liikkuminen työpäivän aikana on vielä parempi. Miten se onnistuisi? Hanki esimerkiksi kävelymatto. Kun lisäät kalorien kulutusta entisestään, sekä keho että pää saavat enemmän happea ja energiaa. Ja rauhallinen ja mukava tempo riittää – saat terveydelle positiiviset vaikutukset jo ilman hikoilua.

Toimistokäyttöön tarkoitettu kuntopyörä on hyvä uutinen kaikille, joilla on säädettävä työpöytä ja haluavat lisää liikettä työpäivään. Treenin ei tarvitse olla kova, jotta voisi nauttia pyöräilyn eduista. Myös rauhallinen tahti on hyväksi keholle. Voit säätää poljinten vastusta oman toiveen mukaan. Aika, nopeus, matka ja kalorien kulutus näkyvät näytöllä, joten voit halutessasi seurata edistymistäsi.

Liikettä myös kokouksiin

Työasennon vaihteleminen on tärkeää myös kokouksissa. Korkeussäädettävä neuvottelupöytä on kelpo apuväline. On todettu, että olemme luovempia ja parempia tekemään yhteistyötä, kun seisomme. Lisäksi keskittyminen asiaan paranee, minkä takia seisomakokoukset ovat yleensä lyhyempiä ja tehokkaampia. Jos kokous kuitenkin venyy, työtason voi laskea alas ja kokousta jatkaa istuen. Tasapainoituolit ovat myös hyvä vaihtoehto korkeussäädettävän neuvottelupöydän kaveriksi.

AJ Tuotteet ja työergonomia

AJ on jo kauan taistellut staattisen istumisen ongelmia vastaan. Osittain lisäämällä ergonomisia ja aktiivisemman työasennon kalusteita valikoimiinsa (sähköpöydät, korkeussäädettävät neuvottelupöydät, tasapainotuolit, tasapainolaudat jne.) ja osittain lisäämällä ongelman tietoisuutta erilaisilla kampanjoilla ja blogiartikkeleilla. Staattisen työasennon aiheuttamat haitat ja ongelmat ovat laajat, mutta ratkaisu on yksinkertaisempi.

Vaikkei käytössäsi olisikaan yllämainittuja tuotteita, voit joka tapauksessa vähentää staattista työasentoa. Tauota säännöllisesti, nouse seisomaan, venyttele, kävele pikku kierros toimiston ympäri – jo pienet asiat vaikuttavat terveyteen ja hyvinvointiin. Lounaan aikana ehtii nopeasti käymään myös ulkona. Käy pienellä kävelyllä, tai vain happihypyllä pihalla. Oleskelu raittiissa ilmassa virkistää ja antaa uutta energiaa.

Huijaa itsesi liikkeeseen. Sijoita printteri tai toimistokaappi huoneen toiseen päätyyn. Näin sinun täytyy nousta paikaltasi ja kävellä toiselle puolelle huonetta hakemaan printit tai mapit kaapista.

Vaihda välillä paikkaa. Sen sijaan, että lähettäisit kollegallesi sähköpostia, kävele hänen työpisteensä luokse ja juttele aiheesta kasvokkain. Jos työpisteet ovat avotoimistossa, voitte myös yhdessä kävellä keskustelemaan aiheesta esimerkiksi taukotilaan. Tällöin saatte molemmat pientä kävelyä ja voitte keskustella asiasta rauhassa.

Uutiset ensimmäisten joukossa

Haluaisitko saada tietoa tuoteuutuuksista ja ajankohtaisista tarjouksista sekä vinkkejä työympäristön parantamiseen? Tilaa uutiskirjeemme ja saat ajankohtaiset uutiset suoraan sähköpostiin.
*Klikkaamalla "Tilaa uutiskirje" vahvistan, että olen tutustunut tietosuojakäytäntöön ja suostun henkilötietojeni käsittelyyn.