Ergonomia toimistotyössä

Toimistotyön ergonomiasta keskustellaan jatkuvasti. Säädettävä työpöytä mahdollistaa monet ergonomiset ja terveydelle hyödylliset tavat työpaikalla. Vaihteleva työskentely ja työasento aktivoi lihaksia, tehostaa verenkiertoa ja vähentää rasitusvammojen syntymistä. Ja samalla painokin voi pudota. Korkeussäädettävän työpöydän hankkiminen parantaa siten niin työympäristöä kuin terveyttä.

Pitkäaikainen istuminen on pitemmällä aikavälillä haitaksi

Alla ergonomiaan erikoistunut fysioterapeutti Anna Millbourn Olander kertoo seisomatyön eduista. Kun istumista vähennetään kaksi tuntia päivässä, laskee myös riski sairastua sydän- ja verisuonitautiin sekä esimerkiksi diabetekseen.

- Työpäivän aikana on tärkeää niin istua kuin seistä, sanoo Anna.

Sähköpöydän avulla molempia on helppo tehdä. Istuen tulisi työskennellä korkeintaan kaksi tuntia kerrallaan, ja kaikista parasta olisi, jos voisi verrytellä jalkoja ja liikkua aina puolen tunnin välein.

Pienillä teoilla on suuri merkitys

Sähköpöydän avulla voidaan jo pienillä teoilla saada aikaan suuria muutoksia oman terveyden ja hyvinvoinnin suhteen.

- Hyötyjä on niin paljon, että kaikilla toimistotyöntekijöillä pitäisi olla korkeussäädettävä pöytä, sanoo Anna. Vaihtelu seisovan ja istuvan asennon välillä on hyvästä. Tutkimukset osoittavat, että päivässä kahden tunnin työskentely seisten vastaa energiankulutukseltaan vuodessa jopa kahden kilon painonpudotusta.

Seisomisen lisäksi työpäivään kannattaa lisätä esimerkiksi kävelylenkki lounaalla.

Sähköpöytä parantaa ergonomiaa toimistotyössä verrattuna perinteiseen, kiinteään työpöytään.

Parempi ryhti ja pienempi rasitus

Tutkimusten mukaan neljän tunnin paikallaan istuminen kasvattaa ennenaikaisen kuoleman riskiä jopa 50 % verrattuna henkilöihin, jotka istuvat vain kaksi tuntia päivässä. Seistessä ihmisen vartalo asettuu sen luonnolliseen asentoon ja samalla vältytään röhnöttävän asennon aiheuttamasta kuomuniskasta.

On kuitenkin tärkeä muistaa, ettei seisoa pidä koko ajan. Säädettävä työpöytä mahdollista helpon työasennon vaihtelun istumisen ja seisomisen välillä.

- On hyvä muistaa, ettei istuminen työtuolilla ole kiellettyä, asentoa pitää vain vaihtaa aina välillä. Joskus istuminen on jopa hyödyksi, ettei polvet ja jalat ylikuormitu, Anna tähdentää.