0
Ostoskoriin
Ilman alv. (Vaihda hintojen esitystapaa)
Summa yhteensä
Hinta/kpl
Kpl
Ostoskorissa olevat tuotteet
Ostoskori on tyhjä
Tuotteet yhteensä (ilm. alv):
0,00 €
Siirry kassalle
Muokkaa
Tuotteet A-Ö

Ergonomia toimistotyössä

Ergonomia toimistotyössä
Lue artikkeli

Toimistotyön ergonomiasta keskustellaan yhä enemmän. Säädettävä työpöytä mahdollistaa monet ergonomiset ja terveydelle hyödylliset tavat työpaikalla. Vaihteleva työskentely aktivoi lihaksia, tehostaa verenkiertoa ja vähentää rasitusvammojen syntymistä. Ja samalla painokin putoaa.

Alla fysioterapeutti Anna Millbourn Olander kertoo seisomatyön eduista.

- Työpäivän aikana on tärkeää niin istua kuin seistä, sanoo fysioterapeutti Anna Millbourn Olander. Sähköpöydän avulla molempia on helppo tehdä. Istuen tulisi työskennellä korkeintaan kaksi tuntia kerrallaan, ja kaikista parasta olisi, jos voisi verrytellä jalkoja ja liikkua aina puolen tunnin välein. Kun istumista vähennetään kaksi tuntia päivässä, laskee myös riski sairastua sydän- ja verisuonitautiin, esimerkiksi diabetekseen.

Sähköpöydän avulla voidaan jo pienillä teoilla saada aikaan suuria muutoksia oman terveyden ja hyvinvoinnin suhteen.

- Hyötyjä on niin paljon, että kaikilla toimistotyöntekijöillä pitäisi olla korkeussäädettävä pöytä, sanoo Anna Millbourn Olander. Vaihtelu seisovan ja istuvan asennon välillä on hyvästä. Tutkimukset osoittavat, että päivässä kahden tunnin työskentely seisten vastaa energiankulutukseltaan vuodessa kahden kilon painonpudotusta.

- Seisomisen lisäksi työpäivään kannattaa lisätä kävelylenkki lounaalla, Anna vinkkaa.

Tutkimusten mukaan neljän tunnin paikallaan istuminen kasvattaa ennenaikaisen kuoleman riskiä jopa 50-prosenttia, verrattuna henkilöihin, jotka istuvat vain kaksi tuntia päivässä. Seistessä ihmisen vartalo asettuu sen luonnolliseen asentoon ja samalla vältytään röhnöttävän asennon aiheuttamasta kuomuniskasta. Seisominen myös kuluttaa energiaa jopa kolme kertaa enemmän kuin istuminen.

- Täytyy muistaa, että istuminen työtuolilla ei ole kiellettyä, asentoa pitää vain vaihtaa aina välillä. Joskus istuminen on jopa hyödyksi, ettei polvet ja jalat ylikuormitu, Anna tähdentää.

 

Lisätietoa toimistotyön ergonomiasta

 

Sähköpöydän korkeus – näin saat seisoma-asennosta sähköpöydän hyödyt irti

Ergonominen työtuoli - Näin valitset ja säädät hyvän työtuolin

Ergonomia teollisuusalalla - Näin vältät turhat rasitusvammat

Millainen ergonominen työpöytä sopii toimistoosi?

Vaihtele istumista tasapainotuoleilla

Vaihtele työasentoa ja voi paremmin

Ergonominen työasento tietokoneella oikeilla tarvikkeilla

 

 

 

Aiheeseen liittyvät tuotteet
Sähköpöytä Flexus, 1200x800 mm, valkoinen laminaatti
Sähköpöytä Flexus, 1200x800 mm, valkoinen laminaatti
Tuotenumero: 152803
  • Sähköinen korkeudensäätö
  • Suora pöydän kansi
  • Työkorkeus: 700-1170 mm
Sähköpöytä Modulus, T-jalusta, 1200x800 mm, valkoinen jalusta, valkoinen
Sähköpöytä Modulus, T-jalusta, 1200x800 mm, valkoinen jalusta, valkoinen
Tuotenumero: 1610433
  • Korkeussäädettävä
  • Puristussuoja
  • Suuri korkeudensäätöväli
Tasapainotuoli UP, keltainen
Tasapainotuoli UP, keltainen
Tuotenumero: 234722
  • Harjoittaa lihaksia
  • Nykyaikainen design
  • Korkeudensäätö

Tämän kirjoituksen hakusanat: