• Nopeat kuljetukset - myös kotiin
  • 14 päivän palautusoikeus
  • Vähintään 3 vuoden takuu
0
Ostoskoriin
Ilman alv. (Vaihda hintojen esitystapaa)
Summa yhteensä
Hinta/kpl
Kpl
Ostoskorissa olevat tuotteet
Ostoskori on tyhjä
Tuotteet yhteensä (ilm. alv):
0,00 €
Siirry kassalle
Muokkaa
Projektipalvelu

Ergonomia etätyössä

Ergonomia etätyössä
Lue artikkeli

Kodin työpiste ei välttämättä ole työergonomian kannalta yhtä hyvä kuin työpaikalla – jos kunnon työpistettä edes on. Koska etätöissä ei tarvitse lähteä kotoa työpaikalle, arkiliikunta vähenee. Hyvä työergonomia ja arkiliikunta ovat molemmat tärkeitä hyvinvoinnin kannalta. Tämä on hyvä muistaa myös kotitoimistolla.


Hyvät toimistokalusteet auttavat saavuttamaan hyvän työergonomian. Voit osittain korvata liikunnan vähenemisen toimistokalusteilla, jotka tekevät etätyöpisteestä terveellisen ja toiminnallisen. Alta löydät parhaat vinkit siihen, kuinka huomioida ergonomia etätyössä.
 

Ergonominen etätyöpiste


Voit parantaa etätyön ergonomiaa yksinkertaisilla keinolla. Ruokapöytä ja sohva toimivat lyhyellä tähtäimellä ja osa-aikaisesti hyvin, mutta pitempiaikaisessa istumatyössä ergonomiset toimistokalusteet ovat parempi vaihtoehto, koska työasento pysyy parempana.


Jos teet paljon töitä kotoa käsin, kannattaa rakentaa siihen tarkoitukseen oma työpiste. Hyvä työpiste tarvitsee toimivan työpöydän. Läppärille pieni pöytä on riittävä, mutta kahden ruudun tietokonekokoonpanoon kannattaa valita normaalikokoinen pöytä, jotta työtä voidaan tehdä tehokkaasti. Korkeussäädettävä työpöytä tekee työasennon vaihtelemisesta helppoa.


Jollei erillinen työpiste ole mahdollista toteuttaa, istu ruokapöydän tai saarekkeen ääressä. Istumisasennossa on tärkeää, että ranteet ja käsivarsien alaosa ovat suorana työpöytää vasten ja kyynärpäät 90° kulmassa. Näytön yläosan on hyvä olla silmien korkeudella. Tee mielellään välillä töitä seisten. Kun vaihtelet työasentoa, eri istumisesta aiheutuneet rasitustilat vähenevät.
 

 

Etätyön ergonomian kannalta yksi tärkeimmistä kotitoimiston työvälineistä on hyvä työtuoli.

Etätyön ergonomian kannalta yksi tärkeimmistä kotitoimiston työvälineistä on hyvä työtuoli.



Paras vaihtoehto on kuitenkin työpöytä ja ergonominen työtuoli. Etätyön ergonomian kannalta yksi tärkeimmistä kotitoimiston työvälineistä on hyvä työtuoli. Ergonominen työtuoli estää selän kipeytymisen ja edesauttaa hyvää verenkiertoa.


Hanki työtuoli, jossa on ristiselän tuki, säädettävät kyynärtuet, selkänojan korkeuden ja kulman säätö sekä säädettävä istuimen syvyys – eli hyvät säätömahdollisuudet, jotta tuoli voidaan säätää omien mittojen mukaan. Nahkaiset tai verkkoselkänojalliset tuolit ovat tyylikkäitä vaihtoehtoja kotitoimistoon. Täältä löydät vinkkejä hyvän työtuolin valintaan.
 

Hyvä työvalaistus kotona


Riittävä valaistus vähentää väsymystä ja tehostaa työntekoa, ja estää samalla silmien rasitusta. Luonnonvalo on aina paras vaihtoehto, joten työpiste kannattaa sijoittaa ikkunan lähelle. Talvella kannattaa varmistaa, ettei yleisvalaistus ole liian kirkas tai liian himmeä. Täydennä työpistettä tarvittaessa työpöytävalaisimella.

 

Laita työpöytävalaisin vasemmalle puolelle, jos olet oikeakätinen, ja oikealle puolelle, jos olet vasenkätinen. Näin ei muodostu varjoja työpinnalle. Vääränlainen valaistus voi etenkin pitkällä aikavälillä aiheuttaa väsymystä ja särkyä sekä rasitusvammoja huonosta työasennosta johtuen. Jos luet paljon paperista, kun teet töitä, hyvä työvalaisin on ehdoton työväline.

 

Talven pimeimpinä päivinä voi olla mukava käyttää kirkasvalolamppua työpisteellä osan päivää. Liika valo voi kuitenkin haitata yöunia, joten älä pidä lamppua päällä koko päivän.
 

 

Voit myös liikkua etätyöpäivän aikana ilman eri välineitä. Kävele tauolla talon ympäri tai tee taukojumppaa. Kävele välillä portaissa tai kun juttelet puhelimessa.
Voit liikkua etätyöpäivän aikana ilman eri välineitä. Kävele tauolla talon ympäri tai tee taukojumppaa. Kävele välillä portaissa tai kun juttelet puhelimessa.

 

Liiku myös etätyöpäivän aikana


Etätyö vähentää arkiliikuntaa, koska ei tarvitse mennä työpaikalle. Lisäksi ei samalla tavalla liiku töitä tehdessä, koska ollaan yhteydessä työtovereihin etänä ja tautokin välillä vietetään työpisteen äärellä.


Korkeussäädettävään työpöytään voidaan yhdistää erilaisia liikettä lisääviä kalusteita. Sen kanssa voidaan käyttää tasapainolautaa, toimistokäyttöön tarkoitettua kuntopyörää ja eri tasapainotuoleja.

 

Toiminnalliset toimistokalusteet auttavat liikkumaan töitä tehdessä. Pilates-tuolit harjoittavat keskivartalon lihaksia työpöydän ääressä. Kun istut pallolla, jalat ovat tukevasti maassa ja lantion kulma aukeaa, jolloin verenkierto jalkoihin paranee.

 

Toimistokäyttöön tarkoitettu kuntopyörä ja kävelymatto on suunniteltu myös työpöydän äärellä käytettäviksi. Matalatehoinen liikunta ehkäisee pitkäaikaisen istumisen haittoja.

 

Kotona voit olla jumppavaatteissa ja pyöräillä myös hien päälle. Toimistokäyttöön tarkoitetussa kuntopyörässä ei ole kahvoja, vaan se sijoitetaan säädettävän työpöydän alle. Näin voit pyöräillä ja tehdä töitä samanaikaisesti. Voit siis istua pyörällä ergonomisessa asennossa niin, että käsivarret lepäävät työpöydällä. Pyörä mittaa nopeutta, matkaa, kaloreita, joten voit haastaa itseäsi joka päivä parempiin suorituksiin.
 

 

Toiminnallisten kalusteiden ja tasapainotuolien avulla saat lisää liikettä etätyöpäivään.

Toiminnallisten kalusteiden ja tasapainotuolien avulla saat lisää liikettä etätyöpäivään.

 


Voit myös liikkua ilman eri välineitä. Kävele tauolla talon ympäri tai tee taukojumppaa. Kävele välillä portaissa tai puheluiden aikana. Lounastauolla ehdit tehdä puolen tunnin treenin esimerkiksi Fitness-videon avulla. Minijumpaksi sopii esimerkiksi tällainen harjoitus: juokse portaita ylös ja alas sekä tee 10 haarahyppyä joka tunti.

 

Muokkaa liikunta omaan työpäivään ja mieltymykseen sopivaksi. Voit myös kuntoilla sen ajan kuin muuten olisit matkalla töihin. Kun välillä liikut ja käyt ulkona, pysyt pirteänä koko päivän eikä keho rasitu liiallisesta istumisesta.
 

Pidä taukoja kotitoimistolla


Kotitoimistopäivässä on hyvä säilyttää normaalin työpäivän rakenne. Muista pitää kahvitauot sekä lounastauko. Kun työpäivä päättyy, sammuta tietokone. Tee tarvittaessa muistutuksia kalenteriin.

 

Älä vietä koko työpäivää tietokoneruudun ääressä. On tärkeää pitää taukoja, jolloin nouset pois työpisteeltä ja liikut. Toimistolla ihmiset ottavat luonnollisia taukoja, kun juttelevat työkavereiden kanssa tai käyvät tulostimella. Pidä mikrotaukoja myös kotona, jotta työtehokkuus pysyy yllä – ja samalla vältät liiallista istumista. Ulkoilma piristää ja on hyväksi niin mielen- kuin kehon terveydelle. Parhaat ideat syntyvät yleensä silloin, kun antaa mielen myös levätä.

 

Lue lisää ergonomiasta ja liikkumisesta työpäivän aikana

 

Sähköpöydän korkeus – näin saat seisoma-asennosta sähköpöydän hyödyt irti

Ergonominen työtuoli - Näin valitset ja säädät hyvän työtuolin

Ergonomia teollisuusalalla - Näin vältät turhat rasitusvammat

Millainen ergonominen työpöytä sopii toimistoosi?

Hyvä ergonomia toimistossa

Vaihtele istumista tasapainotuoleilla

Ergonominen työasento tietokoneella oikeilla tarvikkeilla

Ergonomia etätyössä

Ergonominen työpiste on suoraan edessäsi

Vältä istumista ja terveys kiittää

Vaihtele työasentoa ja voi paremmin

Tehosta pakkaustyötä ja hanki ergonominen pakkauspiste

Tämän kirjoituksen hakusanat: