Aktiivituoleilla vaihtelua ja energiaa - vähennä istumisen haittoja

Yhtä parasta työasentoa ei ole olemassa. Keholle terveellisintä ja luonnollisinta on liike ja asennon vaihtaminen työpäivän aikana, mikä vähentää istumisen haittoja. Työasennon vaihteleminen ja aktiivinen istuminen antaa lisäksi lisää energiaa. Aktiivituoleista on hyötyä etenkin silloin, kun töissä istutaan paljon.
Henkilö polkee toimistokäyttöön tarkoitetulla kuntpyörällä töitä tehdessään.
Selkänojallinen satulatuoli ja työpöytä.

Keho on tehty liikkumaan - Istumisen terveyshaitat

Nykyään on laajalti tiedossa, että monen tunnin paikoillaan istuminen ei ole terveellistä. Pitkäaikainen staattinen työasento vaikuttaa kehon kielteisesti. Vartalo on tehty liikkumaan ja se voi hyvin fyysisestä toiminnasta. Siten on hyvä, jos vaihdellaan usein asentoa työpäivän aikana. Näin voidaan ehkäistä istumisen haittoja.

Älä unohda pitää taukoa istumisesta sekä myös paikallaan seisomisesta. Vaihtele työasentoa mahdollisimman paljon päivän aikana oli työsi ja normaali työasentosi mikä tahansa - paitsi istumisen ja seisomisen, myös erityyppisten tuolien välillä.

Naurava nainen istuu pyöreällä pilatestuolilla ilman tukea.

Aktiivituolilla liikettä kehoon - ja tehokkuutta työhön

Yksinkertainen ja tehokas tapa saada työasentoon vaihtelua on käyttää aktiivituoleja. Ne ovat ergonomisia istuinkalusteita, jotka aktivoivat istujaa jatkuvasti ja vähentävät istumisesta aiheutuvia haittoja. Ne vahvistavat keskivartalon lihaksia, parantavat ryhtiä ja vilkastuttavat verenkiertoa.

Koska keho on alati liikkeessä, tuolilla istuminen vaikuttaa positiivisesti niin energiatasoon kuin keskittymiseen, mikä lisää niin tehokkuutta kuin tuottavuutta työssä.

Hyvä istuma-asento. Neljä hyötyä aktiivituolin käytöstä:

1. Rasitusvaivoja syntyy vähemmän ergonomisemmalla tuolilla, joka aktivoi kehoa eri tavalla kuin perinteinen työtuoli.
2. Keho aktivoituu vaikka istut. Tasapainotuolissa istujalla on oikea ryhti, koska tasapaino aktivoituu. Satulatuolit pitävät selän suorana ja lisäävät liikkumisvapautta.
3. Selkä- ja vatsalihakset vahvistuvat ja ryhti paranee. Tasapainotuolit edesauttavat kehon luonnollista ja hyvää ryhtiä, mikä ennaltaehkäisee ja lieventää selkäkipuja.
4. Pienetkin liikkeet kehossa lisäävät verenkiertoa, energiatasoa ja tuottavuutta.

Valikoima eri aktiivituoleja.

Ergonominen istuminen - Valitse eri malleista sopiva

Liikettä edistäviä ja istumatyöskentelyä tukevia tasapainotuoleja löytyy erilaisia, kuten pilatestuoleja ja pallonmallisia istuimia kuten Corbridge ja Chester. Aktiivituolit aktivoivat istujaa jatkuvasti ja vähentävät istumisen haittoja, koska ne harjoittavat nimensä mukaisesti tasapainoa ja pakottavat siten kehon työhön - ilman, että edes huomaat rasitusta.

Myös satulatuolit ovat hyvä vaihtoehto. Satulatuolilla istutaan ratsastusasennossa, jossa ryhti on automaattisesti oikea. Hartiat, lantio sekä polvinivelet saavat siten levätä.

Jos haluat vielä enemmän liikettä työpäivään, valitse toimistokäyttöön tarkoitettu kuntopyörä, joka nostaa energiatasoa ja vilkastuttaa verenkiertoa. Jo rauhallinen pyöräilytahti riittää.

Pari nauravaa henkilöä ja työpisteitä, joissa säädettävät työpöydät, työtuoli ja satulatuoli.

Aktiivinen istuminen ja työasennon vaihtelu

Aktiivituolit täydentävät hyvin perinteistä työtuolia - tai päinvastoin. Työpaikalle voidaan aluksi hankkia esimerkiksi yksi tai pari erilaista aktiivituolia työntekijöiden yhteiskäyttöön. Korkeussäädettävä työpöytä mahdollistaa helpon työasennon vaihtelun - näin jokaisesta päivästä tulee energinen ja vaihteleva. Pyri jatkossa siihen, että vaihtelet aktiivisesti eri työasentojen välillä. Laita vaikka säännöllinen muistutus kalenteriin.

Voi kuitenkin kestää vähän aikaa tottua aktiiviseen istuma-asentoon. Alussa aktiivituolia ei kannatakaan käyttää kuin esimerkiksi tunnin päivässä. Sitten voi vähitellen lisätä sen käyttöä.

Uutiset ensimmäisten joukossa

Haluaisitko saada tietoa tuoteuutuuksista ja ajankohtaisista tarjouksista sekä vinkkejä työympäristön parantamiseen? Tilaa uutiskirjeemme ja saat ajankohtaiset uutiset suoraan sähköpostiin.
*Klikkaamalla "Tilaa uutiskirje" vahvistan, että olen tutustunut tietosuojakäytäntöön ja suostun henkilötietojeni käsittelyyn.