• Nopeat kuljetukset - myös kotiin
  • 14 päivän palautusoikeus
  • Vähintään 3 vuoden takuu
0
Ostoskoriin
Ilman alv. (Vaihda hintojen esitystapaa)
Summa yhteensä
Hinta/kpl
Kpl
Ostoskorissa olevat tuotteet
Ostoskori on tyhjä
Tuotteet yhteensä (ilm. alv):
0,00 €
Siirry kassalle
Muokkaa
Kesäale Projektipalvelu

Oikea valaistus vähentää väsymystä

Oikea valaistus vähentää väsymystä
Lue artikkeli

Tiesitkö, että valaistus vaikuttaa hyvinvointiin? Huonolla valaistuksella voi pitemmällä aikavälillä olla fyysisiä seuraamuksia kuten jännitystiloja niskassa sekä hartioissa. Oikea työvalaistus voi auttaa huonon valaistuksen aiheuttamiin terveysongelmiin.
 
Valaistus on tärkeä kaikilla työpaikoilla, mutta sitä ei välttämättä priorisoida. Vääränlainen valaistus voi etenkin pitkällä aikavälillä aiheuttaa väsymystä ja särkyä sekä rasitusvammoja huonosta työasennosta johtuen. On keskusteltu siitä, että valaistus on monen yrityksen piiloresurssi. Hyvän valaistuksen on nimittäin todettu lisäävän tuottavuutta ja työn laatua. Alla löydät vinkkejä työvalaistuksen suunnitteluun.

 

1. Hyvä valaistus kaikista kulmista katsottuna
 

Valaistuksen olisi hyvä olla tasainen eri työpinnoilla. On myös hyvä, jos sen voimakkuutta pystyy säätämään. Työergonomian näkökulmasta olisi kannattavaa, että valaistus toimisi opimaalisesti työpisteellä. Jos käytössäsi on sähköpöytä, valaistuksen tulee olla hyvä niin seisottaessa kuin istuttaessa.

 

Työtehtävien tulee olla perustana työvalaistuksen valinnassa, ja valaistuksen tulee ottaa huomioon myös henkilökohtaiset edellytykset.
 

2. Vältä kontrasteja


Tummat pinnat imevät valoa ja vaaleat pinnat heijastavat sitä. Tumma huone tarvitsee siten yleensä enemmän valaisimia ja valonlähteitä. Yhdistä kohdevalaistusta ja yleistä valaistusta, jotta valon ja varjon siirtymä olisi pehmeä. Kontrasti oman työtason ja muun ympäristön kanssa on hyvä minimoida.
 

3. Hyödynnä päivänvalo


Päästä sisään niin paljon päivänvaloa kuin mahdollista. Häikäistyminen ei kuitenkaan ole hyvä asia. Tarpeeksi luonnonvaloa sekä hyvä näkymä ulos ovat tärkeitä. Hyvä ja helppo työtilojen väritys on valkoiset seinät sekä katto, koska valkoinen väri heijastaa hyvin valoa. Jos sisustus jää liian värittömäksi, lisää tauluja tai tekstiilejä työtilan piristämiseksi ja siten työtehokkuuden ylläpitämiseksi.
 

4. Mieti valon väriä


Sisätilojen valaistus vaikuttaa kehon vuorokausirytmiin. Siksi valon lämpö on myös tärkeä. Kylmä, sinisempi väri piristää, koska se vähentää unihormonitasoa kehossa. Työnteko on näin tehokkaampaa kylmemmässä valossa. Lämmin, punaisempi valo rauhoittaa. Se on siten parempi vaihtoehto kotiin kuin työtilaan.
 

5. Älä unohda työpöytävalaisinta


Käytä työpöytävalaisinta, jota voi säätää henkilökohtaisen tarpeen mukaan. Työpöytävalaisimissa on kohdennettu valo, minkä avulla voi tehokkaasti valaista tiettyä aluetta esimerkiksi lukiessa. Laita työpöytävalaisin vasemmalle puolelle, jos olet oikeakätinen, ja oikealle puolelle, jos olet vasenkätinen. Näin ei muodostu varjoja työpinnalle.

 

Lue lisää vinkkejä työtilan valaistukseen artikkelista Se ei ole vain lamppu.

 

 

Aihesanat: työtilojen valaistus, työvalaistus, toimiston valaistus

Tämän kirjoituksen hakusanat: